بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  دوشنبه 29 بهمن 1397
بروز شده: 29 بهمن 1397
 
  کد استفتاء: 224       تاریخ درج: 9 اسفند 1390 - 6 ربيع الثاني 1433









 
 









 

دليل عقلي ونقلي تقليد

سؤال: لطفاً دلايل عقلي ونقلي جواز تقليد را با استشهاد به آيات وروايات بيان فرماييد؟
جواب:
دليل عقلي مي گويد در اموري که انسان نسبت به آن آگاهي و تخصص ندارد لازم است به فرد آگاه و متخصص رجوع نمايد. مثلاً: بيماري که نسبت به علم پزشکي آگاهي و تخصص ندارد براي درمان خود به فرد آگاه و متخصص که پزشک است مراجعه مي کند. نيز شخصي که در علم فقه و مسائل شرعي متخصص نبوده براي مسائل شرعي و احکام فقهي که از مسائل پزشکي بسيار مشکل تر است بايد به متخصص در علم فقه که مجتهد جامع الشرايط است مراجعه نمايد. اما دليل نقلي آن: آيات کريمه و روايات شريفه فراواني است که در اين زمينه وجود دارد، از جمله آيه کريمه: «فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّکْرِ؛ به آگاهان و اهل تخصص [دين] مراجعه نموده و از آنان بپرسيد» و از جمله روايات اين روايت مشهور است: «هر فقيهي که بر نفس خويش چيره ودين خود را حفظ کرده وبا هواي نفس مخالف بوده وفرمانِ خدا را اطاعت نموده باشد، عامه مردم از او تقليد نمايند».
 

واحد استفتائات دفتر حضرت آيت الله العظمى حاج سيد صادق حسينى شيرازى مدظله العالى

 
   




 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG