بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  چهارشنبه 2 مرداد 1398
بروز شده: 2 مرداد 1398
 
  کد استفتاء: 372       تاریخ درج: 13 تیر 1392 - 24 شعبان 1434









 
 
 

فلسفه سجده بر مُهر

سؤال: فلسفه سجده بر مُهر چيست؟
جواب:
دليل شرعي که نماز و کيفيت آن را بيان نموده، فرموده است که سجده بايد بر زمين و آنچه از زمين مى رويد باشد ، به شرط اينکه خوردني مانند ميوه و يا پوشيدني مانند پنبه نباشد. پيامبر اکرم صلي الله عليه وآله مى فرمايند: خداي متعال زمين را براي من سجده گاه و مايه طهارت قرار داده است. و بهترين موارد زمين، خاک است که پيامبر صلي الله عليه وآله بر خاک زمين مسجد خود سجده مى نمودند و هرگز اجازه نفرمودند زمين مسجد با فرش و غيره پوشيده گردد، و معلوم است که سجده بر مُهر يعني سجده بر خاک، و مُهر همان خاکي است که با اضافه کردن آب به آن به صورت مُهر در مى آيد و اين براي تسهيل حمل ونقل آن است، البته مُهر کربلا بر ديگر مُهرها طبق حديث شريف برتري دارد و سجده بر آن موجب منوّر نمودن هفت طبقه ي زمين و شکافتن حجاب هفت آسمان است، کنايه از قبولي نماز مي باشد و اولين شخصي که بر خاک کربلا سجده نمود و از خاک آن تسبيح گرفت، آقا امام زين العابدين عليه السلام بودند که حضرت آن خاک را هنگام خاکسپاري حضرت سيدالشهدا عليه السلام از قبر مبارک برداشتند.
 

واحد استفتائات دفتر حضرت آيت الله العظمى حاج سيد صادق حسينى شيرازى مدظله العالى

 
   




 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG