بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  سه‌شنبه 29 مهر 1393
بروز شده: 28 مهر 1393
 
  کد استفتاء: 393       تاریخ درج: 24 مرداد 1392 - 7 شوال 1434









 
 









 

جمع خواندن نماز ظهر و عصر

سؤال: به چه دليل شيعيان نمازهاي ظهر و عصر و مغرب و عشاء را جمع مى خوانند؟
جواب:
شيعه، قرآن کريم و گفتار و رفتار پيامبر اسلام و ائمه اطهار عليهم السلام را دليل بر حکم شرعي مى دانند و ادله خواندن نماز در سه وقت بسيار است از جمله:

1) قرآن مجيد در آياتي چند نماز را به سه وقت موقّت فرموده مانند: «أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَي غَسَقِ اللَّيْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ»(اسراء/78) يعني: نماز «ظهرين» را اول زوال آفتاب و نماز «عشائين» را اول تاريکي شب به پا دار، آنگاه نماز صبح را هنگام طلوع فجر صادق به جاي آر.

2) در تاريخ است که رسول خدا صلي الله عليه وآله گاهي در سه وقت نماز را به جا مى آوردند يعني: ظهرين را يکجا و عشائين را يکجا و نماز صبح را به وقت خود مى خواندند بدون اينکه عذري بوده و يا آنکه در حال سفر يا در هواي باراني بوده باشند.

3) اهل بيت رسول خدا صلي الله عليه وآله که حضرت، آنان را همراه با قرآن مجيد، دو جانشين لا ينفک از هم براي خود معرفي نموده اند، فرموده اند: نماز را در سه وقت خواندن براي افرادي که نخواهند نماز نافله بجا آورند افضل و ثواب بيشتري دارد و موجب افزايش رزق و روزي نيز مي گردد.
 

واحد استفتائات دفتر حضرت آيت الله العظمى حاج سيد صادق حسينى شيرازى مدظله العالى

 
   




 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG