بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  چهارشنبه 27 شهریور 1398
بروز شده: 27 شهریور 1398
 
  کد خبر: 1424       تاریخ انتشار: 24 مهر 1385 - 22 ماه رمضان 1427









 









 

در محضر مرجعيت
 شب بيستم


در شب هاي پر برکت ماه رمضان علما، فضلا، طلاب حوزه علميه، شخصيت هاي گوناگون وعموم مؤمنان به ديدار آيت الله العظمي سيد صادق شيرازي در شهر مقدس قم مي روند. طي اين ديدارها گفتگوهاي پر بهايي پيرامون مباحث علمي، فقهي، فرهنگي وتاريخي صورت مي گيرد که حاوي نکات ارزشمند بسياري است ومرجع عاليقدر نيز رهنمودها وسفارش هايي ايراد مي فرمايند.

بسم الله الرحمن الرحيم


يکي از موضوعات مطرح شده در جلسه امشب مسأله وجود مانع در رسيدن آب وضو وغسل به اعضاي بدن بود. صاحب عروه در اين خصوص گفته است: اگر روي اعضاي بدن مانعي ـ هرچند به اندازه سرسوزن ـ وجود داشته باشد وضو وغسل مجزي نخواهد بود. اما صاحب جواهر برخي از اصناف نظير بنّاها ورنگرزان را از اين قاعده مستثني کرده است. دليل ايشان به اصطلاح «لو کان لبان» مي باشد. بدين معني که در زمان امامان معصوم عليهم السلام نيز بنّاها ورنگرزان هنگامي که به خانه باز مي گشتند، گوشه وکنار ناخن هايشان بقاياي رنگ، گچ وگل و... باقي مي ماند واين امور همگي مانع رسيدن آب به پوست بدن مي شد. اما با اين حال در روايات نديده ايم که يکي از اين افراد در اين خصوص از امام چيزي پرسيده باشد، يا امام در اين باره نکته اي را گوشزد فرموده باشند.

ايشان در ادامه، اين پرسش ها را مطرح نمودند: آيا کلام صاحب جواهر تام است يا از باب حرج مفيد است ودر آن صورت وضوي يادشده، جبيره خواهد بود. همچنين آيا اين استثنا اصناف ديگري نظير آشپزان را نيز دربر مي گيرد؟

در اين جلسه همچنين معظم له به فضيلت زيارت مولايمان سيدالشهدا صلوات الله عليه در شب هاي مبارک قدر اشاره نموده، خاطرنشان کردند: فضيلت زيارت حضرت سيدالشهدا صلوات الله وسلامه عليه امر ثابتي است وحتي برخي از علما زيارت آن حضرت را يک بار در مدت عمر واجب دانسته اند.

در پايان از ايشان درباره حکم مسافرت در ماه مبارک رمضان سؤال شد؛ ايشان پاسخ دادند: مسافرت در ماه مبارک رمضان پيش از سپري شدن 23روز از آن، مکروه مي باشد.

صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی
فرستنده Email
نظر شما
کد امنیتی
 

نظرات کاربران: (0 نظر)
 
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG