بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  سه‌شنبه 24 فروردین 1400
بروز شده: 24 فروردین 1400
 
  کد خبر: 3644       تاریخ انتشار: 22 آبان 1392 - 9 محرم الحرام 1435









 









 

اهميت شعائر حسيني از ديدگاه مراجع


 
ـ اراده ي تکويني خداي عزوجل بر اين تعلق گرفته است که هر چه در شعائر حسيني تشکيک کنند و در برابر آن سنگ اندازي کرده و مشکلات بيافرينند، شعائر آن حضرت فزوني و بالندگي گيرد، چنان که رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمودند: «وليجتهدن أئمة الکفر وأشياع الضلالة في محوه وطمسه، فلا يزداد أثره إلا ظهوراً وأمره إلا علواً؛ و پيشوايان کفر و پيروان گمراهي سخت خواهند کوشيد که آن (شعائر و نام حسيني) را بزدايند و نابودش کنند، اما هماره ظهوري بيشتر و فزون تري و امرش بالندگي فرا گيرتري خواهد يافت»(کامل الزيارات، ص444).

در دهه ي پنجاه قرن گذشته هيئت هاي قمه زني در شهر کربلا از تعداد انگشتان دستان فراتر نمي رفت، ولي هرچه تشکيک و فشارها زيادتر شد، بر تعداد آن افزوده شد تا آن جا که امروز شمار هيئت هاي قمه زني در کربلاي حسيني به ده ها و ده ها و ده ها هيئت رسيده است. اوضاع نجف، کاظمين، بغداد، بصره و ديگر شهرها و روستاهاي عراق نيز به همين صورت است.

در دهه ي پنجاه قرن گذشته مرحوم آيت الله العظمي شيخ محمد تقي صادق (در شهر نبطيه ي لبنان) همه ساله در روز عاشورا هيئت قمه زني بر پا مي کردند و خود بر آن اشراف داشتند و هزينه هاي آن را از محل هدايا و کمک هاي مردان و زنان با ايمان تأمين مي کردند... از هر سوي و جريان بر ايشان و مراسم قمه زني فشار وارد مي شد تا آن جا که يکي از روزنامه هاي وقت نوشت: «کفن قمه زن ها از سوي استعمارگران تأمين مي شود» سخني باطل و بهتاني آشکار.

با تمام آن برخوردها، اما اين مراسم رو به فزوني گرفت و امروزه شاهديم که در شهرها و روستاهاي نبطيه ده ها هيئت قمه زني وجود دارد.

اين گستردگي مراسم قمه زني قطعاً همان وعده ي رسول خدا است که فرمودند: «اما هماره ظهوري بيشتر و فزون تري و امرش بالندگي فراگيرتري خواهد يافت»(بحارالانوار، ج45، ص180).

در يکي از سال هاي حاکميت بعثي ها در عراق تشکيک ها و شبهه افکني هايي درباره قمه زن ها به وجود آمد، مبني بر اين که شايد برخي از قمه زن ها نماز صبح نخوانند.

در واکنش به اين مطلب، شهيد آيت الله سيد حسن شيرازي قدس سره و به منظور خنثي کردن توطئه ي دشمنان عليه اين شعائر مقدس حسيني، قمه زنان را به اقامه ي نماز صبح به جماعت قبل از آغاز مراسم قمه زني تشويق کردند. در پي اين اقدام شهيد شيرازي، قمه زن ها همصدا و همداستان شدند که همزمان با اذان صبح، دسته هاي مشق وارد صحن امام حسين عليه السلام شوند. نتيجه اين شد که افراد قمه زن کفن پوشيده و قمه و شمشير خود را زير کفن بسته، همزمان با اذان صبح وارد صحن مقدس و ملکوتي امام حسين عليه السلام شدند و نماز صبح را با شکوه و عظمت خاصي پشت سر مرجع بزرگ مرحوم حضرت آيت الله العظمي حاج سيد محمد حسيني شيرازي قدس سره اقامه کردند و بدين ترتيب توطئه ي شکست خورده ي دشمنان اين شعائر مقدس حسيني با ناکامي رو به رو شد.

ـ مرجع بزرگ تقليد، حضرت آيت الله العظمي سيد عبدالهادي شيرازي قدس سره مي فرمودند: اگر امام حسين عليه السلام و شهادت ايشان نبود، امروزه نمازي بر پا نمي شد.

ـ مرجع بزرگوار، حضرت آيت الله العظمي حاج سيد ميرزا مهدي شيرازي قدس سره همه روزه در خانه ي خود در محله ي خيمه گاه کربلاي معلي مجلس سوگواري براي حضرت سيدالشهدا عليه السلام برگزار مي کردند و خود به روضه خواني مي پرداختند و افراد خانواده و برخي از همسايگان در آن حضور مي يافتند.

ايشان مي فرمودند: برگزاري مجالس عزاي امام حسين عليه السلام و فراگير کردن شعائر مقدس حسيني در هر شهر و روستا واجب کفايي است.

ايشان ـ که خدا رحمتش کند ـ دو ماه محرم و صفر را لباس سياه بر تن کرده، با همان لباس سياه در صحن مطهر حضرت سيدالشهدا عليه السلام نماز جماعت مي خواندند و مي فرمودند: لباس سياهِ سوگواري حضرت سيدالشهدا عليه السلام ثواب نماز را دو برابر مي کند و درجه ي چنين نمازگزاري نزد خدا بالا مي رود.

ـ مجدد بزرگ آيت الله العظمي سيد محمد حسن شيرازي (صاحب فتواي مشهور تنباکو) در سامرا زندگي مي کردند. ايشان در روز عاشورا هيئت قمه زنان را به خانه ي خود دعوت مي کردند، آن گاه اين هيئت از خانه ي ايشان بيرون آمده، به سمت حرم شريف امامان، هادي و عسکري عليهماالسلام روانه شده، در کنار پنجره ي سرداب مقدس به امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف سلام مي دادند.

مجدد شيرازي هزينه ي هيئت، به ويژه کفن (پارچه ي سفيدي که قمه زنان بر تن مي کنند) قمه زنان را از مال شخصي خود مي پرداختند.

ـ حضرت آيت الله العظمي شيخ محمد تقي شيرازي، رهبر انقلاب 1920 ميلادي مردم عراق بر ضد اشغالگران انگليسي و استعمارگران، پس از ارتحال مجدد شيرازي، در روز عاشورا در امر عزاداري، به ويژه قمه زني، جانشين مجدد شيرازي در سامرا بودند.

ـ شهيد آيت الله سيد حسن شيرازي قدس سره، خود در روز عاشورا مديريت هيئت قمه زني طلاب علوم ديني در کربلا را بر عهده داشتند. ايشان دو بيت شعر سرودند که بر روي پلاکاردي که پيشاپيش هيئت قمه زنان حرکت داده مي شد نوشته شده بود و شهرت فراواني يافت. اين دو بيت به شرح زير است:
 
إنا جنودک يا حسين *** وهذه أسيافنا ودماءنا الحمراء

إن فاتنا يوم الطفوف *** فهذه أرواحنا لک ـ يا حسين ـ فداء
 
«اي حسين، ما سربازان توييم، و اين شمشيرها و خون هاي سرخ ماست.

اگر روز عاشورا نبوديم، اينک اين جان هاي ما فداي تو باد».

ـ علامه ي بزرگوار مرحوم شيخ حسن مظفر قدس سره در کتاب خود، به نام نصرة المظلوم (چاپ و نشر آستان ملکوتي حسيني) صفحه70 آورده است: «از روزي که درک کرده ام تا به امروز نه ديده و نه شنيده ام که حتي يک نفر در سالي يا شهر و روستايي در پي قمه زدن مرده باشد. همين مطلب را از افراد هفتاد هشتاد ساله از معتمدان و درستکاران نجف، کربلا، کاظمين و ديگران و علما و صلحاي شهرها در اين باره پرسيدم و پاسخ همگي شان منفي بود.

در صفحه ي 75 همين کتاب آمده است: شيخ ما علامه شيخ الشريعه قدس سره با اين اعتبار و با آن اخبار، خبر زير را صحيح مي دانست، آن جا که روايت شده: «چون عقيله ي بني هاشم، حضرت زينب سلام الله عليها دختر علي عليه السلام چشمش به سر بريده ي برادر افتاد که بر نيزه قرار داشت، سر به چوبه ي محمل زدند و در نتيجه خون از زير مقنعه ي ايشان جاري شد» (نک: بحارالانوار، ج45، ص115).

ـ مرجع فقيد جهان تشيع، حضرت آيت الله العظمي حاج سيد محمد حسيني شيرازي قدس سره سراسر ماه هاي محرم و صفر لباس سياه مي پوشيدند و با همان لباس ها صبح، ظهر و مغرب نماز جماعت در صحن ملکوتي حضرت سيدالشهدا عليه السلام اقامه مي کردند و اين کار را مستحب و افضل مي دانستند.

در روز عاشورا عبا از دوش بر مي داشتند و از شب عاشورا تا شام عاشورا (شام غريبان) با پاي برهنه رفت و آمد مي کردند و بدين ترتيب يکي از شعائر حسيني را که از امام صادق عليه السلام روايت شده است، برگزار مي کردند.

آن مرجع بزرگ با همان حالت پيشاپيش هيئت عزاداري علما و روحانيون در شب عاشورا از خيمه گاه حسيني به سوي حرم حضرت ابوالفضل العباس عليه السلام حرکت کرده، از آن جا به سوي حرم حضرت سيدالشهدا عليه السلام مي رفتند، سپس اين مراسم به پايان مي رسيد.

ـ مؤسس حوزه ي علميه ي قم، مرحوم حضرت آيت الله العظمي شيخ عبدالکريم حائري قدس سره در رساله ي عمليه ي خود (منتخب الأحکام) درباره ي قمه زني آورده است: زدن قمه اگر به شخص ضرري نرساند اشکالي ندارد و کسي حق ندارد از آن ممانعت کند و هر نوع مراسم سوگواري حضرت سيدالشهدا عليه السلام شرعي و مستحب است.

ـ مرحوم حضرت آيت الله العظمي حاج سيد ميرزا مهدي شيرازي قدس سره بر چهار مسأله اي که مرحوم استاد فقها، حضرت آيت الله العظمي نائيني قدس سره درباره ي استحباب تمام گونه هاي عزاداري از جمله قمه زني حاشيه زده، فرموده اند: آنچه شيخ ما، جناب استاد (نائيني) درباره ي اين چهار مسأله فرموده اند صحيح، بلکه مستحب است و عامل به آن ـ ان شاء الله تعالي ـ اجر دارد.
 
صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی
فرستنده Email
نظر شما
کد امنیتی
 

نظرات کاربران: (0 نظر)
 
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG