بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  یک‌شنبه 5 خرداد 1398
بروز شده: 5 خرداد 1398
 
  کد خبر: 8625       تاریخ انتشار: 27 فروردین 1398 - 10 شعبان 1440









 









 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در دیدار مؤمنانی از نجف اشرف:
عظمت و بزرگی انسان در دنیا و آخرت در گرو تن دادن به اعتقادات و دوری گزیدن از تمایلات خویش است


در شامگاه روز شنبه هفتم ماه شعبان المعظم 1440ق (1398/1/24) هیئتی از نجف اشرف شامل طلاب حوزه علمیه و یکی از چهره های برجسته عشیره بنی کعب با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله در شهر مقدس قم دیدار کردند و مورد استقبال ایشان قرار گرفتند.

معظم له در این دیدار بیاناتی ایراد کردند و خطاب به میهمانان فرمودند: خدای سبحان دو چیز بسیار مهم را در وجود تمام افراد بشر از جمله من و شما به ودیعت نهاده است که غالباً دو نیروی متضاد و با یکدیگر در حال نزاع هستند. این دو نیرو عبارتند از:

اول: نیرویی که قرآن کریم و احادیث شریف آن را «عقل» می خوانند و به معنای باورها و اعتقادات است. انسان با این نیرو خوب و بد را باز می شناسد و به تعبیر قرآن کریم فطرت است که در انسان ها وجود دارد، آنجا که خدای متعال در آیه کریمه می فرماید: «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا؛ سرشتی که خدا مردم را بر آن سرشته است» (روم/30).

نیز درباره تعقل در چند آیه می فرماید: «أَفَلَا تَعْقِلُونَ؛ آیا باز تعقل نمی کنید؟».

دوم: نیروی شهوات و تمایلات نفسانی، یعنی نفس اماره است.

ایشان در تبیین مطلب فرمودند: غالباً باورها و اعتقادات با تمایلات و شهوات در حال چالش و منازعه و کشاکش هستند. حال اگر کسی فردی از شما را دشنام دهد، متهم کرده یا غیبت نماید تمایلات فرد متهم یا دشنام داده شده و مورد غیبت قرار گرفته شده را وادار می کند که واکنش نشان دهد و حتی تا جایی پیش رود که دشنام دهنده یا غیبت کننده را بکشد. در مقابل عقل انسان را آرام کرده و به او یادآوری می کند که هرگز نباید طرف را بکشد و دست خود را به خون او آلوده کند، چراکه او فقط دشنام داده و ناسزا گفته است.

خصلت و خوی و روحیه انسانی، انسان را وادار می کند که این رفتار را با نیکی پاسخ دهد و قرآن کریم به این واکنش مثبت اشاره کرده و می فرماید: «وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ و چون نادانان ایشان را طرف خطاب قرار دهند به ملایمت پاسخ می‌ دهند» (فرقان/63)، این بازدارنده همان اعتقادات و باورهاست.

مرجع عالیقدر در بیان بیشتر این موضوع فرمودند: اگر انسان تصمیم بگیرد در چالش و کشاکش میان شهوات و تمایلات، باورها را مقدم بدارد و به رهنمودهای آن عمل کند یا از کردار و رفتار خوب دیگران الگو گرفته و بدان عمل کند، چنین شخصی قابلیت آن را پیدا خواهد کرد که به مدد عقل همانند شیخ انصاری، شیخ طوسی، سید بحرالعلوم ـ که خدایشان رحمت کند ـ و دیگر عالمان نامی و اثرگذار در جامعه شود. از دیگر سو اگر انسان در چنین وضعیت و موقعیتی تمایلات و شهوات را بر عقل و خردورزی مقدم بدارد، دنیا و آخرت خود را تباه کرده و بر باد می دهد.

حضرت آیت الله العظمی شیرازی در ادامه مثالی بیان کرده و فرمودند: دو نفر را در نظر بگیریم که به بیماری قند و دیابت مبتلا هستند و بر سر سفره ای باشند که ظرف حلوا یا شیرینی بر آن باشد. در چنین شرایطی تمایلات و اعتقادات و باورها دچار چالش و کشاکش می شوند و آن دو نفر را برای خوردن شیرینی یا غذای شیرین تحت فشار قرار می دهند، اما باورها یعنی عقل آن دو را از خوردن شیرینی حتی به اندازه نیم بند انگشت بازداشته و فرمان می دهد که به هیچ وجه شیرینی نخورند.

آن فردی که به فرمان عقل و باورها از خوردن شیرینی یا حلوا خودداری می کند شب را در سلامت و آرامش و آسودگی می خوابد، ولی فرد دوم که به تمایلات خود تن داده و شیرینی خورده، شب را نه تنها آرام نمی خوابد، بلکه تا سر حدّ مرگ درد و رنج می کشد. به راستی آیا می سزد که انسان به جهت و در ازای خوردن مقداری حلوا و شیرینی یا سببی پوچ بمیرد؟

معظم له تأکید کردند و فرمودند: انسان در مسائل خانوادگی، سیاسی، اقتصادی، بهداشتی و جز آن باید به رهنمودهای عقل و باورها گوش فرا داده، آن را وجهه عمل و همت خود قرار دهد. اگر بخواهید در شمار بزرگمردان و اثرگذاران در دنیا باشید و در آینده تاریخ، نامی و بلند آوازه باشید و پس از هزاران سال نامتان را به نیکی ببرند، تصمیم بگیرید که به اعتقادات و باورها تن دهید و تمایلات و شهوات را وانهید و از آن گریزان باشید. این امر عزم و اراده و تصمیم قوی و تزلزل ناپذیر می طلبد، وگرنه تمایلات و شهوات هماره انسان را زیر فشار خود دارند.

مایه تأسف است که انسان در دنیا زندگی کند و به سرای دیگر برود، اما بر کرده خویش در دنیا دریغ و افسوس بخورد. از این رو بر پیروی از عقل و دوری جستن از تمایلات و شهوات عزم خود را جزم کنید.

حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی سخنان خود را این گونه به پایان بردند: از خدای سبحان می خواهم که مرا و شما را یاری فرماید. از شما به هنگام زیارت عتبات عالیات عراق (نجف اشرف، کاظمین، سامرا و کربلای معلی) التماس دعا دارم و دعاگوی همه شما هستم. وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین.
 
صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی
فرستنده Email
نظر شما
کد امنیتی
 

نظرات کاربران: (0 نظر)
 
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG