بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  یک‌شنبه 24 شهریور 1398
بروز شده: 24 شهریور 1398
 
  کد خبر: 9199       تاریخ انتشار: 5 مرداد 1398 - 23 ذي القعدة 1440









 









 

حضرت آیت الله العظمی شیرازی:
کلید موفقیت و عظمت انسان بسته به همت و در دستان خود اوست


 
در روز هجدهم ماه ذی القعدة الحرام 1440ق (1398/4/31) جمعی از مسئولان، استادان و طلاب حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام در شهر نجف اشرف، با مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در شهر مقدس قم دیدار کردند.

در آغاز این دیدار یکی از اعضای هیئت دیدارکننده گزارشی از فعالیت ها، تاریخ تأسیس و زمان افتتاح این مدرسه علمیه را تقدیم مرجع عالیقدر کرد و افزود: این مدرسه افزون بر فعالیت روزانه، کلاس ها و برنامه تدریس شبانه دارد تا زمینه تحصیل علوم دینی برای تمامی مشتاقان و علاقه مندان به علوم حوزوی از قبیل: کارمندان، دانشجویان، کسبه و جز آنان فراهم باشد.

آن گاه مرجع عالیقدر در جمع میهمانان طی سخنانی فرمودند: خدای متعال می فرماید: «وَأَن لَّیْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَی؛ اینکه برای انسان جز حاصل تلاش او نیست» (نجم/39). نفی و استثنا از ادوات حصر است و بدین معناست که جز آن شیء چیز دیگری نیست، هرچند حصر اضافی باشد؛ چراکه وجود حصری از این قبیل آن را به این ضمیمه می کند. از موارد نفی و استثنا نیز این سخن خدای سبحان است که می فرماید: «قُلْ مَا یَعْبَأُ بِکُمْ رَبِّی لَوْلَا دُعَاؤُکُمْ؛ بگو اگر دعای شما نباشد، پروردگارم هیچ اعتنایی به شما نمی کند» (فرقان/77). بر پایه این فرموده الهی انسان همواره باید دعا کند و بکوشد.

ایشان در توضیح مطلب فرمودند: یکی از معانی «سعی» دویدن است، چنان که در قرآن می فرماید: «وَجَاء رَجُلٌ مِّنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ یَسْعَی؛ و از دور افتاده ترین [نقطه] شهر مردی دوان دوان آمد» (قصص/20).

سعی در این آیه بدان معناست که نه آرام، بلکه شتابان آمد. دیگر معنای سعی «هروله» در حج و عمره است.

مرجع عالیقدر در ادامه فرمودند: علمای بزرگ، به ویژه آنانی که در نجف اشرف بوده اند از بیش از هزار سال تا به امروز همانند شما از قشر جوان بوده اند که ابتدا با توجه و رویکرد به حضرت باری تعالی و اهل بیت علیهم السلام و دیگر اینکه با تلاش خود موفق شدند و مقامات علمی بزرگ و حتی جایگاه بی مانندی را به دست آوردند که می توان از: صاحب جواهر، شیخ انصاری، محقق اردبیلی و پیش از آنان شیخ مفید و شیخ طوسی رضوان الله تعالی علیهم نام برد.

هریک از شما نیز می تواند مانند آن بزرگان باشد؛ چراکه کلید موفقیت و پیشرفت به دست خود انسان، به ویژه جوانان است و در غیر این صورت و عدم کوشش و فعالیت و تلاش، انسان کمتر موفق خواهد بود.

در ادامه فرمودند: سید محسن امین عاملی در کتاب دائرة المعارف خود با نام «اعیان الشیعة» درباره استاد خود مرحوم آخوند خراسانی رضوان الله علیه نوشته است: «در زمانی که از محضر ایشان بهره می بردم روزی به همراه یکی از شاگردانشان، آمار طلاب ایشان را گرفتم که 1200 تن بودند و این آمارِ تعداد افرادی بود که در یک روز در جلسه درس حاضر شده بودند، نه طلابی که در طول سال در درس حضور داشتند».

از روزگار مرحوم آخوند بیش از یکصد سال می گذرد، اما از میان آن جمعیت انبوه نام اندک افرادی چون: میرزای نائینی، شیخ عراقی، شیخ اصفهانی، سید بروجردی و سید قمی ماندگار شده است. البته اجر دیگر طلبه و شاگردان آن مرحوم نزد خدای متعال محفوظ است، ولی بسیاری از آنان به مرحله مرحوم آخوند خراسانی نرسیدند؛ چراکه مرحوم آخوند چنان آثار علمی و اندوخته ای از خود بر جای گذاشت که تا به امروز و در مرحله دروس خارج در حوزه های علمیه مورد استفاده قرار می گیرد.

پس از هزار سال نام شیخ مفید و شیخ صدوق رضوان الله علیهما و آثار علمی شان ماندگار و پایاست.

مرجع عالیقدر افزودند: نوشته اند که مرحوم شیخ انصاری در کربلای معلی در جلسات درس مرحوم شریف العلما شرکت می کرد. در آن زمان هزار طلبه در جلسات درس ایشان حضور می یافتند و شیخ انصاری، سید ابراهیم قزوینی (صاحب کتاب الضوابط) و سید مهدی قزوینی در شمار طلاب شرکت کننده در جلسات درس مرحوم شریف العلما بودند. به راستی چرا از میان آن جماعت هزار نفری تنها نام چند تن از آنان، از جمله سه بزرگوار یادشده ماندگار شد؟

حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی تأکید کردند و فرمودند: ان شاء الله عمری طولانی و سراسر خیر و سلامت داشته باشید و بکوشید از کسانی باشید که پس از صدها و صدها سال نام و یاد و آثار علمی تان ماندگار باشد و البته این به تلاش و کوشش شما بستگی دارد که در گرو دو امر است:

اول: تمام اوقات خود را در راه فراگیری مقدمات علوم اهل بیت علیهم السلام صرف کنید و پس از آن به تحصیل و تدریس و مباحثه و مطالعه و تألیف و تدبر و تأمل بپردازید.

ایشان در این بخش از سخنان خود مثالی آوردند و فرمودند: از جمله معاصران شیخ انصاری مرحوم شیخ محسن خنفر بود که از نظر علمی بر ایشان مقدم به شمار می رفت. در تاریخ زندگی او آورده اند که ایشان در زمان مرجعیت خود درس خارج می داد و هیچ کتاب یا نوشته ای همراه نمی آورد و روایات و سندهای آن را از حفظ می خواند و در واقع حافظ صدها روایت و سندهای آن بود.

دوم: تقوا و خداپروایی حقیقی است. در این معنا داستان دیگری از مرحوم شیخ محسن خنفر برای شما نقل می کنم که تقوای حقیقی را آشکار می کند. ماجرا از این قرار است که شیخ محسن خنفر در روزهای آخر عمر خود زمینگیر و خانه نشین شد، به گونه ای که نمی توانست به امور مرجعیت و تدریس و تحقیق در مسائل و پاسخ به مسائل شرعی بپردازد. بیماری او به طول انجامید و در سال 1270ق (170 سال قبل) فوت کرد. مرحوم صاحب جواهر در سال 1366 قمری یعنی چهار سال قبل از او از دنیا رفت. در دوره و فاصله میان فوت شیخ محسن خنفر و فوت مرحوم صاحب جواهر، مرجعیت به مرحوم شیخ مرتضی انصاری رسید.

نقل شده است که روزی یک کیسه سکه رایج طلا که ظرفیت یکصد کیلو داشت برای شیخ انصاری بردند. آن مرحوم بدون آنکه آن را باز کند دستور داد تا سکه های طلا را برای شیخ محسن خنفر ببرند. آن مرحوم از محتوای کیسه پرسید و پاسخ دادند: شیخ انصاری سلام رسانده است و می گوید: این کیسه از آن شماست و پر از سکه های طلاست.

شیخ محسن خنفر نشست و گره کیسه را باز کرد و یک سکه از کیسه برداشت و نیمی از آن را جدا کرد و نیم دیگر آن را درون کیسه انداخت و گفت: کیسه را نزد شیخ انصاری بازگردانید و همین اندازه فعلاً برای من کافی است.

چون کیسه سکه ها را نزد شیخ انصاری برگرداندند ایشان تمام محتوای کیسه را میان مستمندان، یتیمان، مساجد، حسینیه ها، مجالس مرتبط با اهل بیت علیهم السلام و دیگر امور و برنامه های خیریه ای توزیع کردند.

پس از چند روز شیخ محسن خنفر دار فانی را وداع گفت و مشخص شد که همان نیم سکه ای که از محتوای کیسه سکه ها برداشته بود برای خود و خانواده اش تا آخرین روز حیاتش کفایت کرده است.

معظم له در ادامه فرمودند: شیخ محمد رضا اصفهانی از طلبه های مرحوم آخوند خراسانی در نجف اشرف بود. پس از فوت ایشان به شهر مقدس قم آمد و تدریس کتاب کفایة الاصول آخوند خراسانی را شروع کرد. عده ای از فضلا کرامات متعددی از ایشان نقل کرده اند از جمله اینکه شخصی از شاگردانش از خود ایشان نقل کرده است: یکی از روزهای ماه مبارک رمضان به دلیل مصادف بودن با تابستان بسیار گرم شده بود. بعد از ظهر برای زیارت به حرم مطهر امیرمؤمنان علیه السلام رفتم. وقتی به آن مکان مقدس رسیدم به علت شدت گرما شمار افراد حاضر در صحن مطهر از ده تن فراتر نمی رفت. من داخل حرم شدم و به خواندن زیارت امین الله پرداختم و در حالی که گرسنه و خسته و تشنه بودم حسّ و حال و تفاعل عجیبی با عبارت های زیارت امین الله پیدا کردم. چون رسیدم به عبارت «وموائد المستطعمین معدّة؛ و سفره [برای] طعام خواهان آماده است» ناگهان در برابر خود خوان و سفره ای گسترده دیدم که گواراترین و لذیذترین خوراک ها و نوشیدنی ها در آن گرد آمده بود و من از آن می خوردم که دریافتم در عالم مکاشفه هستم. پس از لحظه هایی به خود آمدم و خود را سیر و سیراب یافتم. آن روز تا شب و هنگام افطار میل به غذا و آب نداشتم.

مرجع عالیقدر تأکید کردند و فرمودند: شیطان با تمام توان و نیرو می کوشد انسان، به ویژه جوانان را آلوده کند، اما خدای متعال انسان را از نیرویی برخوردار کرده است که می تواند با آن از شیطان قوی تر باشد. آنان که موفق شده اند از شیطان قوی تر بوده اند و این امر به عزم و اراده و تصمیم قاطع نیاز دارد.

بسیار جای تأسف است که انسان عمرش سپری شود، اما به مقام و منزلتی که شیخ انصاری، صاحب جواهر، شیخ محسن خنفر و دیگران رسیده اند نرسد. به این امر اهمیت بدهید و بدانید که کلید دستیابی به مراحلی که آنان رسیده اند در دستان خود شماست.

حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی در پایان سخنان خود فرمودند: رسیدن به دو اصلِ اندوخته علمی و تقوای حقیقی بسیار سخت است، ولی می توان به آن عمل کرد و بدان پایبند بود و برای کسب آن کوشید و دلیل بر این مطلب علمای بزرگی هستند که در تاریخ به چنین توفیقی دست یافتند. شما از نعمت مجاورت مولا امیرمؤمنان علیه السلام برخوردارید که هیچ همانند و همسنگی ندارد. از فرصت این مجاورت، برای اندوخته توشه علمی و تقوای حقیقی استفاده کنید. من دعاگوی همگی شما هستم و شما نیز در حرم ملکوتی امیرمؤمنان علیه السلام مرا دعا کنید.
 
صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی
فرستنده Email
نظر شما
کد امنیتی
 

نظرات کاربران: (0 نظر)
 
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG