بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  چهارشنبه 27 تیر 1397
بروز شده: 26 تیر 1397
 
  کد صفحه: 261       تاریخ درج: 10 اردیبهشت 1396









 
 









 


حضرت زهرا سلام الله عليها

1 ـ تحمل مشكلات در راه نشر معارف فاطمي
در بحارالانوار آمده است كه اندكي پيش از شهادت خانم حضرت زهرا سلام الله عليها ايشان به گريه افتادند. مولاي متقيان به ايشان فرمودند: «يا سيدتي ما يبكيك؛ بانوي من براي چه گريه مي كني؟» حضرت زهرا سلام الله عليها اظهار داشتند: براي مصائبي كه در آينده بر سر شما مي آيد گريه مي كنم. مولاي متقيان فرمودند: «فوالله إن ذلك لصغير عندي في ذات الله؛ به خدا سوگند مصائبي كه در آينده در راه خدا بر سر من فرود مي آيد، در چشم من كوچك وخرد است».
فعاليت هاي تبليغي ونشر معارف فاطمي مصداق «في ذات الله» است. با توجه به اين كه احتمالاً اين سخن حضرت زهرا سلام الله عليها آخرين گفتگوي ايشان با مولاي متقيان است، اين مطلب اهميت والاي تحمل مشكلات در راه خداي متعال را مي رساند. بنابراين بكوشيد سختي ها ومشكلاتي كه در راه نشر فرهنگ اهل بيت عليهم السلام مي بينيد به حساب اهل بيت عليهم السلام بگذاريد وهمه اين دشواري ها را براي خدا بر خود هموار نماييد.
 
2ـ ضرورت آشنايي با اهداف حضرت زهرا سلام الله عليها
هر يك از ما اگر كاري براي حضرت زهرا سلام الله عليها انجام مي دهيم نشان از داشتن توفيق است كه اين نيز نيازمند توجه به دو نكته ضروري است، يكي اين كه هر يك از ما آنچه مي تواند از نظر مسائل اقتصادي، معنوي و يا فرهنگي در تعظيم شعائر حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها بكوشد، چرا كه تعظيم شعائر ايشان، تعظيم شعائر الهي است. لذا بايد سعي كنيم علاوه بر شركت كردن در برپايي مجالس آن حضرت، ديگران را نيز به اين امر تشويق كنيم كه هر كس خدمت بيشتري انجام دهد سعادتمندتر خواهد بود.
موضوع مهم تر ديگر هدف حضرت زهرا سلام الله عليها و شناخت آن است و اين كه بدانيم چرا آن حضرت از منـزل خود خارج شدند و براي مردم خطبه خواندند و با اين حركت خويشتن را در معرض خطر و مرگ قرار دادند؟ هدف حضرت زهرا سلام الله عليها بيدار ساختن مردم بود و اكنون وظيفه ماست كه اين هدف را احيا كنيم، زيرا هنوز بسياري از مردم جهان حضرت زهرا سلام الله عليها را نمي شناسند و من نيز براي اين موضوع بسيار متأسف هستم.
 
3 ـ جايگاه حضرت زهرا عليها السلام و ضرورت الگوپذيري از سيره ايشان
در حديث شريفي آمده است: «نحن حجج الله علي خلقه وجدتنا فاطمة حجة علينا؛ ما حجت خدا بر مردم هستيم ومادرمان فاطمه حجتي بر ماست» حجت به معناي اسوه ومقتدا وكسي است كه اطاعت از او واقتدا به او واجب است. يازده امامي كه همگي از نسل فاطمه زهرا عليهاالسلام مي باشند همگي واجب الاطاعه واسوه وحجتي براي تمام خلق هستند وحضرت زهرا سلام الله عليها براي آن بزرگواران حجت مي باشد؛ به عبارت ديگر بر امام حسن، امام حسين، وديگر امامان عليهم السلام واجب است كه به مادرشان تأسي كنند.
تا پيش از حضرت زهرا عليها السلام خدا هيچ زني را در اين سطح وبا اين مقام نيافريده بود وخداي متعال مقررداشته كه هيچ زني از گذشتگان وآيندگان به مقام والاي ايشان نرسد.
نقل است كه زني از طرف مادر خود خدمت حضرت زهرا عليها السلام رسيد تا مسائل شرعي را بپرسد. مسأله اي پرسيد و پس از آن مسأله دوم وسوم وچهارم و... ودهم را پرسيد وحضرت به همگي سؤالات پاسخ گفتند. پس از آن خاموش شد واز اين كه بقيه سؤالات خود را مطرح كند شرم كرد. وقتي حضرت اين حالت را مشاهده كرد، از او خواست هرچه دوست دارد سؤال كند. حضرت به او فرمودند: فرض كن به كسي بار سنگيني بدهند تا آن را از كوه بالا ببرد ولي دستمزد فوق العاده ارزشمندي برايش مقرر كنند. آيا چنين كسي از حمل آن بار احساس خستگي خواهد كرد؟ هر مسأله اي كه مي پرسي ومن پاسخ مي دهم خداي متعال به ازاي آن اجر والايي به من مي دهد.
زنان ومادران اين روزگار در دو مسأله بايد به حضرت فاطمه زهرا عليها السلام تأسي كنند. نخست: آموختن مسائل شرعي وعلوم اهل بيت عليهم السلام؛ دوم: ياد دادن آن به بانوان.
چه بسا بسياري از دختران از مسائل شرعي وآداب وفرهنگ اسلامي ناآگاه يا كم آگاه باشند؛ پس هرقدر در اين زمينه تلاش بيشتري به خرج دهيد، در روز قيامت به حضرت زهرا عليها السلام مقرب تر خواهيد بود.
 
4 ـ استفاده از ماهواره براي معرفي حضرت زهرا عليها السلام
امروزه ده ها شبكه ي ماهواره اي به بيش از چهل زبان از جمله فارسي، عربي، انگليسي و... براي حضرت مريم سلام الله عليها تبليغ دروغين مي كنند. روشن باشد كه ما حضرت مريم سلام الله عليها را بسيار بسيار محترم مي دانيم و قرآن كريم درباره ي ايشان لفظ «صدّيقه» را به كار برده است. با توجه به اين كه آن حضرت خدمتگزاري حضرت فاطمه سلام الله عليها را افتخار خود مي دانند، چرا نبايد از همين وسيله براي تبليغ آن حضرت استفاده كرد. در اين زمينه بانوان هم مسئوليت دارند.
قرآن كريم براي همه ي انسان ها بوده و در آن خطاب «يا ايها الناس؛ اي مردم» آمده است، از اين رو بايد همه ي جهانيان را با هر دين و آئيني مخاطب امر به معروف و نهي از منكر دانست و از همين نگاه به انجام وظيفه پرداخت.
البته بانوان بايد با توجه به رعايت وظيفه شرعي خود و به وسيله رسانه هاي نوين امر به معروف و نهي از منكر نموده و حضورشان در عرصه هاي گوناگون و در رسانه ها بايد با وقار و عفت همراه باشد و در اين راه نبايد به اندازه ي سرِ سوزني از منزلت، وقار و عفت آنان مخدوش شود و تصور نشود كه اين طبقه از جامعه در مقوله ي امر به معروف و نهي از منكر وظيفه اي ندارند.
 
5 ـ حفظ خطبه حضرت زهرا سلام الله عليها
خطبه حضرت زهراعليها السلام سه بخش است: اصول دين، فروع دين و اخلاق. به ديگر سخن، اين خطبه چكيده اسلام است.
نظر به اين كه تمام هدف حضرت زهراعليها السلام سازگار كردن عمل ما با قرآن است پيشنهاد مى‌كنم كه شما خانم هاى محترم خطبه حضرت زهراعليها السلام را حفظ كنيد و ديگر بانوان محترم، به خصوص خانم هاى جوان را كه آمادگى بيشترى دارند نيز تشويق كنيد تا اين خطبه را حفظ كنند. كل خطبه حضرت زهراعليها السلام حدود نصف جزء قرآن است و همه بانوان حتى بانوان كهنسال نيز مى‌توانند حداقل روزى يك يا دو خط از آن را همراه با معنايش حفظ كنند و اگر تصميم بگيرند مى‌توانند در مدت نسبتاً كوتاهى آن را حفظ كنند. خطبه حضرت زهراعليها السلام خلاصه اسلام است و بيان‌گر اين است كه حضرت زهراعليها السلام خود و فرزندانشان را در راه عمل به قرآن آگاهانه آماده پذيرش شهادت كرده‌اند.
 
6ـ اهداف والا و حيات بخش حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها
اهداف والا و حيات بخش حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها در سه موضوع خلاصه مي شود:
يك: اصول دين؛
دو: احكام اسلام و فروع دين؛
سه: اخلاق و آداب اسلام.
پس به عنوان دوستداران اهل بيت عليهم السلام به ويژه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها در حد توان بكوشيم اين سه هدف را از طريق رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي در سراسر جهان بگسترانيم. توجه داشته باشيم كه با تحقق اهداف حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها در واقع، مهم ترين اهداف رسول خدا كه خشنودي خداي متعال است تحقق مي يابد.
 
7- اقامه شعائر فاطمي در سراسر جهان
سزاوار است مؤمنان و مواليان اهل بيت عصمت وطهارت عليهم السلام در تمام نقاط جهان در ايام فاطميه در اقامه و تعظيم و تجليل هر چه بهتر و بيشتر شعائر حضرت زهرا سلام الله عليها بكوشند و با برگزاري مجالس سوگواري و وعظ در مساجد، حسينيه ها، منازل شخصي و راه اندازي دسته جات عزاداري و تهيه و توليد محصولات فرهنگي اعم از كتاب، مجله، و ضبط و پخش و تكثير برنامه هاي ماهواره اي، راديويي و اينترنتي... قلب مقدس حضرت بقيه الله الأعظم مهدي موعود ارواحنا فداه را خشنود سازند.
 
8- حضرت زهرا سلام الله عليها، راز الهي
آنچه از قرآن كريم ـ به صورت تأويل و جز آن ـ و نيز از روايات اهل بيت عليهم السلام، يعني رسول خدا صلي الله عليه وآله، اميرمومنان عليه السلام، حضرت زهرا سلام الله عليها و از فرزندان معصوم آن بزرگوار ـ كه درود خدا بر آنان باد ـ به دست مي آيد، اين است كه سرورمان، حضرت صديقه كبري فاطمه زهرا سلام الله عليها فراتر از آن كه امانت دارِ رازي هستند كه در آن حضرت به وديعت نهاده شده، خود نيز رازي الهي مي باشند.
واژه راز بر اموري مهم اطلاق مي شود و چنين رازي موقعيت، زمان و مكاني حساس دارد و تنها كسي از آن آگاه مي شود كه شايستگي آن را داشته و امانت دار آن باشد. بنابراين، قرآن، نبوت رسول خدا صلي الله عليه وآله، امامت اميرمومنان عليه السلام و ديگر امامان معصوم عليهم السلام راز نيست، اما سرورمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها و ظهور حضرت بقيه الله الأعظم عجّل الله تعالي فرجه الشريف راز است.
چنين رقم خورده است كه تاريخ شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها مشخص نباشد. از اين رو برخي روايات معتبر شهادت آن بانوي بزرگ را 75 روز و پاره اي ديگر 95 روز پس از شهادت رسول خدا صلي الله عليه و آله گفته اند و البته هر دو دسته روايات، قرائن و دلايلي بر آن دارند. نيز مي بايست تربت پاك آن حضرت سلام الله عليها پنهان و رازگونه باشد و بنابراين بوده، هست و خواهد بود كه جهانيان از جاي دقيق آن بي خبر باشند. فراتر اين كه بر اساس پاره اي روايات، مقرر است كه امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف نيز در عصر ظهور، قبر مطهر حضرت زهرا سلام الله عليها را آشكار نكنند و تا روز قيامت همچنان رازي سر به مهر باشد.
كسي كه خواهان بهره جستن از اين راز الهي است، بايد به دو چيز پايبند باشد؛
1. در حدّ توان اين راز الهي را در پيشگاه حضرت باري تعالي واسطه قرار دهد و هم به واسطه او به حضرتش توجه و توسل جويد.
2. هميشه بردبار باشد و در حدّ توان از ديگراني كه به او بد كرده اند، درگذرد.
 
9- خدمت به حضرت زهرا سلام الله عليها
شما و ديگر مؤمنان با تمام مشكلات و بحران هايي كه با آن دست به گريبان هستيد، اما تمام دغدغه هاي خود را وانهاده به احياي شعائر فاطمي مي پردازيد. همين امر مراتب والاي پيوند شما را با اين راز بزرگ الهي كه بركات فراواني در آن نهفته است نشان مي دهد و خواهيد ديد كه بهترين و سودبخش ترين چيزي كه در دنياي خويش به دست آورده ايد، هماني است كه در راه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها هزينه كرده ايد.
 
10- حضرت زهرا سلام الله عليها، محور هستي
چهارده معصوم عليهم السلام بنابه اراده خداي متعال، محور هستي، قطب دايره امكان و مركز وجود هستند و بدون استثنا همه چيز گرد وجود اين پاكان مي گردد، اما سرورمان حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها خود محورِ اين محور است. چنان كه در حديث شريف كساء مي خوانيم، فرشتگان از جمله حضرت جبرئيل امين عليه السلام از خداي متعال پرسيدند: «ومن هم تحت الكساء؟؛ و كساء نشينان كيانند؟» پاسخ شنيدند: «هم فاطمه، وأبوها، وبعلها، وبنوها؛ آنان فاطمه و پدرش و همسر و فرزندانش هستند».
در اين جا مي بينيم كه خداي متعال پيامبر خود، اميرمومنان، امام حسن و امام حسين عليهم السلام را به وسيله حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها معرفي فرمود. مسلماً اگر تمام تاريخ اديان الهي و تاريخ پيامبران و رسولان از آدم تا خاتم را بكاويم هرگز چنين تعريفي درباره هيچ يك از آنان نخواهيم يافت و اين بدان معني است كه حضرت زهرا سلام الله عليها راز سر به مهر الهي است.
 
11- تدبر در آخرين سخنان حضرت زهرا سلام الله عليها
بعد از شهادت پيامبر خدا صلي الله عليه وآله اميرمؤمنان عليه الصلاه والسلام و حضرت زهرا صلوات الله عليها در همان روزهاي اول سخنان بسيار مهمي دارند كه بسيار اساسي و راهگشايند، و مطالب فراواني در اين سخنان وجود دارد، و مي تواند براي كساني كه اهل تأمل و تفكر هستند سرنخي باشد كه بر اساس آن به روش هاي عملكرد و رفتارِ صحيح در سطح دنيا پي مي برند.
با اين جمله ها مي توان به راه هاي رفتار صحيح، كه مورد رضايت خدا و پيغمبر و اهل بيت صلوات الله عليهم اجمعين مي باشد، رسيد.
من باز هم سفارش مي كنم و هميشه بر اين موضوع تأكيد مي كنم كه جوانان عزيز در هر جاي دنيا كه هستند، اين فرمايشات اميرمومنان و حضرت زهرا صلوات الله عليهما را بخوانند و به صورت گروهي به بحث بگذارند و در آنها تأمل كند و از اين راه در پي كشف معاني اين سخنان باشند. ببينند كه آن بزرگواران چه مي خواستند بفرمايند؛ ببينند كه اسلام چگونه پايه و اساس گرفت؛ ببينند كه چگونه پس از پيامبر صلي الله عليه وآله اسلام را به هم زدند و چگونه بار ديگر اسلام در دنيا پايه مي گيرد، چگونه مي توان بار ديگر اسلام را عملي كرد و مردم دنيا را از اين مشكلات فراگير و پردامنه اي كه در سراسر دنيا وجود دارد، نجات داد. به هر حال همه را به ويژه جوانان را به مطالعه و بحث اين سخنان پربار سفارش مي كنم. شايد از اين رهگذر مقدمه ي خوب و زوديابي پديد آوريم براي ظهور حضرت بقيه الله عجل الله تعالي فرجه الشريف، ان شاء الله تعالي.
 
12- خدمت به حضرت زهرا سلام الله عليها
اولين كاري كه ما مي توانيم انجام دهيم اين است كه از اخلاص حضرت زهرا سلام الله عليها درس بگيريم و سعي كنيم تا جايي كه مي توانيم و قابليت داريم از آن استفاده كنيم و سود ببريم و سعي كنيم تا براي حضرت زهرا سلام الله عليها باشيم كه بودن براي حضرت زهرا سلام الله عليها يعني براي خدا بودن و خدايي شدن.
دومين مورد نيز كوشش است. كوشش كردن در اين راه كه بتوانيم از اين نور حقيقت كه خداي متعال براي اهل بيت عليهم السلام قرار داده است، استفاده كنيم و ديگران را نيز با اين نور حقيقت آشنا سازيم.
جميع اين اعمال باعث مي شود تا در روز حسرت از حسرت انسان كاسته شود.
 
13- حضرت زهرا سلام الله عليها محور اهل بيت عليهم السلام
خداي متعال در حديثي قدسي به ملائكه تسبيح گوي آسمان ها فرموده است: «وعِزَّتي وجَلالي لَأَجْعَلَنَّ ثواب تسبيحكم وتقديسكم إلي يوم القيامه لـمحبي هذه المرأه وأبيها وبعلها وبنيها؛ به عزت وشكوهم سوگند كه ثواب تسبيح وتقديستان را براي كساني خواهم نوشت كه اين زن وپدر وهمسر وفرزندانش را دوست مي دارند». در اين نكته ترديدي نيست كه حضرت زهرا سلام الله عليها دنباله رو پدر بزرگوارشان مي باشند واز آن حضرت برتر نيستند، بلكه خود را فداي شريعت پدرشان فرمودند. با اين حال خداي متعال برخلاف اسلوب رايج وشيوه هميشگي، پيغمبر صلّي الله عليه وآله وديگر خاندان اهل بيت عليهم السلام را به واسطه حضرت زهرا معرفي كرده وايشان را محور معرفي آن ذوات مقدسه قرار داده است. گزاف نيست اگر بگوييم دركي كه تمام علما وحكما ومتفكران دنيا از مقام والاي ايشان دارند فقط سايه اي از حقيقت است وشايد حقيقت واقعي را فقط در آخرت بتوان درك نمود. شايد يكي از ويژگي هاي ناب منظومه معرفتي تشيّع وفرهنگ بي بديل آن همين نكته باشد كه حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها مركز اين منظومه ومحور شناخت ديگر ذوات مقدس آل عبا باشد.
 
14- حضرت زهرا سلام الله عليها حجت بر اهل بيت عليهم السلام
در روايتي از معصوم عليه السلام نقل شده است: «نحن حجج الله علي خلقه وجدتنا فاطمه حجه علينا؛ ما حجت خدا بر مردم هستيم ومادرمان فاطمه حجتي بر ماست». حجت به معناي اسوه ومقتدا وكسي است كه اطاعت از او واقتدا به او واجب است. يازده امامي كه همگي از نسل فاطمه زهرا عليهاالسلام مي باشند همگي واجب الاطاعه واسوه وحجتي براي تمام خلق هستند وحضرت زهرا سلام الله عليها براي آن بزرگواران حجت مي باشد؛ به عبارت ديگر بر امام حسن، امام حسين، وديگر امامان واجب است كه به مادرشان تأسي كنند.
تا پيش از حضرت زهرا خدا هيچ زني را در اين سطح وبا اين مقام نيافريده بود وخداي متعال مقررداشته كه هيچ زني از گذشتگان وآيندگان به مقام والاي ايشان نرسد.
 
15- بهترين الگو
بانوان ما بايد شخصيت هايي چون حضرت زهرا، حضرت زينب، حضرت معصومه، بي بي تكتم (مادر امام رضا عليه السلام)، بي بي نرجس (مادر امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف) را الگوي خود قرار دهند والبته در اين ميان حضرت زهرا سلام الله عليها مهم ترين الگو هستند. مبادا كسي خيال كند زندگي حضرت زهرا آسان بوده است. آن جناب چه بسا طي شبانه روز حتي نصف خرما هم در خانه نداشتند. شوهر ايشان بسياري از اوقات را در نبرد با مشركان مي گذراندند. زندگي حضرت زهرا در چنين شرايطي يك زندگي آسان نبوده است.
خانمي كه حضرت زهرا را الگوي خود قرار دهد به سعادت مي رسد. سعادت با داشتن ثروت، شهرت، مقام واموري از اين قبيل به دست نمي آيد. زني كه از سختي هاي زندگي ودرشتي هايِ اخلاقيِ شوهر به خاطر خدا بگذرد وآن را به حساب حضرت زهرا سلام الله عليها بگذارد، هيچ وقت دچار افسردگي ونااميدي نخواهد شد.
 
16- ولايت حضرت زهرا سلام الله عليها
در ايام فاطميه كساني بهره ي فراوان از اين مناسبت برده اند و ـ العياذ بالله ـ عده اي هم بي بهره از اين مناسبت مي مانند، چراكه به وظيفه ي خود عمل نكرده اند. يادآوري اين مطلب ضروري است و آن اين است كه بر پايه ي آنچه در روايات آمده است، خداي متعال توحيد را بدون نبوت نمي پذيرد، بدين معنا پذيرش خدا بدون پيامبر صلي الله عليه وآله مقبول درگاه الهي نخواهد بود.
بنا به فرموده ي اميرمؤمنان حضرت علي عليه السلام اگر كسي خدا و پيامبر اكرم صلي الله عليه وآله را قبول داشته باشد اما از پذيرفتن حجت هاي الهي، يعني امامت خاندان عصمت و طهارت عليهم السلام سر باز زند، هيچ كار و طاعتي از او پذيرفته نمي شود. خداي سبحان اين سه امر (توحيد، نبوت و امامت) را در كنار هم مي خواهد و زماني مورد قبول حضرت باري تعالي قرار مي گيرد كه در كنار هم باشند.
توجه داشته باشيم كه نه تنها مسلمانان، بلكه تمام جهانيان مخاطبان پيام خاندان رسالت هستند.
 
17- رساندن پيام حضرت زهرا سلام الله عليها به تمام مردم عالم
پس از شهادت رسول خدا صلي الله عليه وآله، حضرت زهرا سلام الله عليها به مسجد النبي رفته، در آن جا خطبه ي معروف خود را ايراد كردند. مهاجرين و انصار، يعني همه ي مسلمانان در مسجد حضور داشتند، اما حضرت فاطمه ي زهرا سلام الله عليها خطبه ي خود را با عبارت «ايها الناس؛ اي مردم» آغاز كردند و اين بدان معناست كه مردم جهان تا قيام قيامت مخاطبان پيام ايشان هستند. اين كه ايشان ايها الناس(اي مردم) فرمودند از آن جهت است كه بايد اسلام به همه ي دنيا و جوامع بشري برسد و اتمام حجت شود. حضرت زهرا سلام الله عليها نيز در خطبه ي خود اتمام حجت كردند.
امروزه ما وظيفه داريم رهنمودهاي ايشان را به جهانيان برسانيم و همگان را آگاه كنيم، از جمله، اين سخن ايشان را كه پس از به شهادت رسيدن رسول خدا صلي الله عليه وآله فرمودند: «ازيلت الحرمة؛ حرمت [ها] را از ميان برداشتند».
مسلم اين كه پس از شهادت رسول مكرم اسلام صلي الله عليه وآله تنها هتك حرمت از مقام شامخ اين خاندان نشد، بلكه حرمت خدا، حرمت اسلام، حرمت پيامبر اسلام صلي الله عليه وآله و حرمت دين از بين رفت. از همين مجلس به سالخوردگان، مردان، زنان و به ويژه جوانان توصيه مي كنم كه هرآنچه از خطبه ي سراسر فضيلت و نور حضرت زهرا سلام الله عليها را مي دانند، مردم را از محتواي گرانسنگش آگاه كنند. هركس در حدّ توان خود بايد در راه به ثمر نشاندن اين مسئوليت سنگين با هر وسيله اي بي تفاوت كه از طريق منبر باشد يا كتاب و مجله و روزنامه يا رسانه هاي نوين ايفاي نقش كند.
توجه داشته باشيم كه در عبارت أيها الناسِ حضرت زهرا سلام الله عليها بايستگيِ رساندن پيام ايشان به جهانيان آشكار است.
به راستي چه چيزي سبب شد تا حضرت زهرا بفرمايند: «حرمت از ميان رفت»؟ اين سخن حضرت زهرا سلام الله عليها را بايد به همه ي جهان رساند. اقامه ي شعائر مقدس فاطميه سلام الله عليها، يكي از راه هاي رساندن اين پيامِ خاندان عصمت و طهارت است، شعائري كه در طول سال به ويژه در ايام شهادت اين بانوي بزرگ برگزار مي شود. توجه داشته باشيم كه سخنان حضرت فاطمه سلام الله عليها به ايام فاطميه اختصاص ندارد، بلكه براي تمام روزهاي سال است.
شعائر مقدس فاطمي نه تنها در كشورهاي اسلامي، بلكه بايد در سراسر جهان گسترش يابد. بر كساني كه به توحيد و نبوت و امامت معتقد هستند و از جمعيت ميليوني در سراسر دنيا برخوردارند، واجب است اين شعائر را به مردم جهان برسانند و همگان را از هدف مقدس ايشان و دقت و نكات ظريف خطبه ايشان آگاه سازند.
توجه كنيم كه شعائر مقدس فاطمي در كشورهاي اسلامي به ويژه در كشورهايي با جمعيت اكثريت شيعي، مانند ايران و عراق بايد گسترده تر شود، زيرا هركس در حدّ توان خود در اين زمينه وظيفه دارد و هيچ گونه كوتاهي در اين موضوع پذيرفتني نيست.
اين شعائر بايد هرچه با صلابت تر، پر رنگ تر و با عظمت تر برپا و احيا شود. مسلماً اين امر از موارد بسيار مهمي است كه نه تنها در شب اول قبر بلكه تا قيام قيامت و خدايي خدا كارساز و گره گشاست. حال اگر در اين مقوله درست و خوب و مناسب عمل شود و كوتاهي صورت نگيرد، لحظه ي مرگ آغاز خوشحالي است، ولي اگر انسان كوتاهي يا شعائر مقدس فاطمي را تضعيف كرده باشد واي بر احوالش كه بد فرجامي خواهد داشت.
غافل نباشيم كه در اين صورت قبل از حضرت زهرا سلام الله عليها خداي متعال خصيم انسان خواهد بود؛ خدايي كه: «يغضب لغضب فاطمة، ويرضي لرضا فاطمة؛ براي خشم فاطمه غضب مي كند و به جهت خشنودي فاطمه خشنود مي شود».
 
18- مقام ارجمند حضرت زهرا عليها السلام
در حديث قدسى «كساء» كه حضرت فاطمه زهرا عليها السلام روايت‌گر آن است آمده: جبرئيل از حضرت احديت پرسيد : چه كسانى زير كساء هستند؟
خداى -جل و علا- گردآمدگان زير كساء ، يعنى پنج تن پاك را اين گونه برشمرد: «هم فاطمة وأبوها وبعلها وبنوها؛ آنان فاطمه وپدرش و شوهر وفرزندانش هستند».
اين شيوه معرفى در بيان‌هاى الهى بى‌نظير است؛ نيك مى‌دانيم رسول خدا صلى الله عليه وآله از فاطمه زهرا عليها السلام برتر است و در عبادات واجب و مستحب از جمله در تشهد نماز ابتدا بر پيامبر و سپس بر اهل بيتش درود مى‌فرستيم. از ديگر سو قاعده و رسم معرفى كردن، اين گونه است كه ابتدا فرد برتر و سپس افراد پايين‌تر معرفى مى‌شوند. اما در حديث قدسى كساء خلاف اين اصل عمل شده و از فاطمه زهرا عليها السلام به عنوان محور و در مرتبه اول نام برده شده است.
حال اين پرسش پيش مى‌آيد كه: آيا فرشتگان پيش از اين رسول خدا و خاندان پاك او را نمى‌شناختند؟ بى‌ترديد چنين نيست؛ زيرا آنان پيامبر صلى الله عليه وآله، اميرمومنان حضرت علي عليه السلام، حسن و حسين عليهم السلام را مى‌شناختند، حال چه دليلى وجود داشت كه خداى متعال آنان را از طريق فاطمه زهرا عليها السلام معرفى كند؟
پاسخ اين است كه : اين گونه معرفى كردن نشانه جايگاه و مقام والاى آن بانوى بزرگوار است و خداى متعال در اين عبارت به اختصار به مقام ارجمند آن حضرت اشاره كرده است.
از آن رو كه حضرت فاطمه زهرا عليها السلام از ميدان آزمون‌هاى الهى و تحمل سختى‌ها و مصيبت‌هاى بزرگ سرفراز بيرون آمد از سوى حضرت حق به چنان مقام والايى دست يافت كه مى‌بينيم خداى متعال پيامبرش را از طريق پاره تنش، حضرت فاطمه زهرا عليها السلام معرفى مى‌كند. مسلم اين است كه خداى -عز وجل- با اين شيوه معرفى اراده فرموده بود مقام والاى بزرگ بانوى دو جهان حضرت زهراى اطهر عليها السلام را براى همگان آشكار كند.
 
19- سجده شكر رسول خدا صلي الله عليه وآله
احاديثى كه به مقام والاى حضرت فاطمه عليها السلام اختصاص دارد به صدها و هزاران حديث مى‌رسد و اگر دشمنان فضيلت احاديث اهل بيت عليهم السلام را طعمه آتش كينه خود نمى‌كردند، اين تعداد به مراتب بيشتر مى‌بود. يكى از اين روايات كه توسط شيعه و سنى در كتاب‌هاى متعدد نقل شده روايت زير است:
از ابن عباس روايت شده كه گفت: ديدم پيامبر خدا صلى الله عليه وآله پنج سجده بدون ركوع گزارد. گفتم: اى رسول خدا، بدون ركوع سجده كردى؟! فرمود:
آرى. [دليل آن اين است كه] جبرئيل بر من فرود آمد و گفت: «اى محمد، خداى -عز وجل- على عليه السلام را دوست مى‌دارد» از اين رو سر به سجده گزاردم. آن گاه گفت: «خداى -عز وجل- فاطمه عليها السلام را دوست مي دارد» [پس به شكرانه آن ]سجده كردم . جبرئيل گفت: «خداى -عز وجل- حسن عليه السلام را دوست مى‌دارد» باز سجده كردم و چون گفت: «خداى -عز وجل- حسين عليه السلام را دوست مى دارد» سجده ديگرى به جاى آوردم. جبرئيل به من گفت: «خداى متعال دوستداران آنان را دوست مى‌دارد» از اين رو [و به شكرانه آن] سجده پنجم را گزاردم.
حال اگر پرسيده شود: دوستداران اين خاندان چه كسانى هستند؟ بى‌ترديد شما حاضران و افرادى مانند شما در شمار دوستداران اين خاندان هستيد. رسول خدا صلي الله عليه و آله به پاس محبت خدا نسبت به محبان اهل بيت عليهم السلام سر به سجده شكر مى‌نهد.
در چنين صورتى چه بايد بكنيم و از اين كه به سبب دوست داشتن اهل بيت عليهم السلام محبوب خدا شده‌ايم چگونه شكر خداى متعال را به جاى آوريم؟
پاسخ روشن است چراكه زمانى مى‌توانيم شكر نعمت را به جاى آوريم كه دوستى و پيروى‌مان را نسبت به حضرت زهرا عليها السلام آشكار و اعلام كنيم.
 
20- ظلم بر حضرت زهرا عليها السلام
اصحاب حديث، به طرق مختلف نقل كرده‌اند كه رسول خدا صلى الله عليه وآله در آستانه شهادت خود اسرارى را براى فاطمه عليها السلام بيان كرده، به او فرمودند: «ليس أحد من نساء المسلمين أعظم رزية منك؛ مصيبت هيچ يك از زنان مسلمين چونان مصيبت تو سنگين نخواهد بود».
همان‌گونه كه وقايع تاريخى نشان مى‌دهد مصيبت سخت حضرت فاطمه عليها السلام تنها به دليل بيان حق در صبحگاه خيانتى بود كه شوراى سقيفه به دست دادند. وانگهى مخالفان و دشمنان آن بزرگ بانو از پيش آمادگى و اصرار حضرتش را براى بيان سخن حق مى‌دانستند و از بى‌اعتنايى آن حضرت نسبت به عقب‌نشينى يا گريز آزمندانه و هراس‌زده مردم از كسى كه خود را امام مسلمانان قرار داده بود، آگاه بودند؛ همان كسى كه خود چندين بار تصريح كرده: «وُلّيتكم ولست بخيركم ؛ بر شما ولايت يافتم در حالى كه بهتر از شما نيستم».
همگن و همراه او كه جاى خود دارد چه اين كه خود بر خويش پرده دريد و در نهان و آشكار گفت همه مردم از جمله زنان از وى داناترند ... .
و او همان كسى است كه در يكى از فتوحات خود فرمان قتل عام گروهى را صادر كرد و چون سردار او درباره كسانى كه بايد كشته شوند و آنان كه زنده بمانند پرسيد، پاسخ اين بود: هر كس قامتى بلندتر از پنج وجب داشته باشد او را بكش !
راستى چرا بايد حضرت فاطمه زهرا عليها السلام كه حائز آن مقام بلند از علم و زهد و پرهيزكارى هستند، اين‌گونه مصيبت زده شوند؟ و چرا بايد مصيبت او از مصيبت همه زنان مسلمان سنگين‌تر و دردناك‌تر باشد؟
در پاسخ بايد گفت اين بخاطر آن است كه آن حضرت و همسرش اميرمومنان عليه السلام بنا به وصيت پيامبر صلى الله عليه وآله مسؤليت حفاظت از اسلام را برعهده داشتند. آن بزرگ بانو در دفاع از حق و ايفاى وظيفه حفاظت از اسلام، سخن حق را به گوش مسلمانان رسانيد، اما افسوس كه بيشترشان سخنانش را ناشنيده انگاشته و روى برتافتند. در اين حال حضرتش ناچار بى‌پرده به مصاف دشمن رفته و با صلابتى باورنكردنى فرمود : «واللَّه لأدعونّ عليك في كلّ صلاة؛ به خدا سوگند در هر نماز تو را نفرين مى‌كنم».
و چه سخت است بيان شدت مصيبت آن حضرت كه بزرگ بانوى دوسرا [ناچار] در جمع حاضر شود و آن خطبه آتشين را ايراد كند.
و چه باشكوه است سخن حقى كه دربرابر حاكم جائر بيان شود، به ويژه اين كه گوينده آن كسى باشد كه خدا به خشم و غضب او غضب مى‌كند و به خشنودى‌اش خشنود مى‌شود.
آن بزرگوار در برابر امام جائر چنان بى‌پروا سخن گفت تا خط اسلام سرفراز را به ما بنماياند و به تاريخ و نسل‌هاى آينده، اسلام اصيل را كه پدرش به ابلاغ آن مأمور شده بود معرفى كند.
هم از اين روست كه بى‌پرده حق را معرفى كرده كه اين به فرموده امام سجاد عليه السلام نماد تقوا و زيور آن و نشانه صلاح است.
آنان كه از گفتن سخن حق در برابر جباران و سركشان خوددارى مى‌كنند بدانند نه در شمار صالحان هستند و نه در زمره پرهيزگاران، هرچند نماز مى‌گزارند و روزه مى‌گيرند، زيرا با اين كار با ستمگران از در مسالمت درآمده، با سكوت خويش اعمال‌شان را توجيه مى‌كنند؛ حاكمانى كه آن اندازه در پى فرمانبردارى و خواهان تسليم بودن مردم در مقابل خود هستند، در انديشه نمازگزاردن و روزه داشتن آنان نيستند و آنان را باكى نيست كه نمازى گزارده بشود يا نه!
فراموش نكنيم حضرت فاطمه زهرا عليها السلام گفتن سخن حق را دربرابر امامان جور بر خود لازم دانست، اگرچه به قيمت درنگ آنان در دادخواهى‌اش و از بين رفتن آرامش و آسايش حضرتش تمام شود؛ كه سرانجام و پس از اتمام خطبه‌اش چنين بهايى را پرداخت و كار اين مظلوميت به جايى رسيد كه از حق وداع آخرين و تشييع پيكر مطهرش به وسيله مسلمانان صرف نظر نمود.
لذا سزاوار است بدانيم اگر بخواهيم به والايى‌هاى اخلاق آراسته شويم و رذائل اخلاق را وانهيم، در زمانى كه ياران و مروجان حق كم و دشمنان و خموشى گزيدگان نسبت به آن فراوان باشند، گفتن حق را -كه اساس محكم تقوا و صلاح است- وجهه همت خويش قرار دهيم.
 
21- به نام حضرت زهرا عليها السلام
مرحوم حاج شيخ عباس قمى رحمه الله كتاب‌هاى فراوانى از خود بر جاى گذارده است كه مشهورترين آن ها مفاتيح الجنان است و اكنون مورد استفاده ده‌ها ميليون انسان مؤمن قرار دارد.
يكى از مؤمنان مى‌گفت: در يك مناسبت زيارتى در صحن مطهر اميرمومنان عليه السلام بودم. مرحوم شيخ عباس قمى را -كه روزهاى پايانى عمر خود را سپرى مى‌كرد و سخت بيمار بود- ديدم كه به ديوار تكيه داده است. از او پرسيدم: چرا اين جا ايستاده‌اى؟
گفت: مى‌بينم مؤمنان توفيق يافته‌اند تا از نزديك زيارت كرده، ضريح مقدس امام عليه السلام را در آغوش مى‌گيرند، اما من از چنين نعمتى محروم هستم و در آتش حسرت مى‌سوزم.
به شيخ گفتم: زائران را ببين، يكايك آنان هنگام ورود به حرم مطهر اميرمومنان عليه السلام كتاب مفاتيح الجنان در دست دارند و شما در واقع همراه يكايك آنان وارد حرم شده و توفيق زيارت از نزديك را مى‌يابيد.
مى‌بينيم پس از گذشت هزار و اندى سال از روزگار معصومان عليهم السلام شيخ عباس قمى رحمه الله به چنين فضيلتى بزرگ نايل آمد.
از شيخ عباس قمى رحمه الله علت شهرت و موفقيت كتاب مفاتيح الجنان را نسبت به ديگر آثارش جويا شدند، گفت:
اين ويژگى از بركت فاطمه زهرا عليها السلام است، زيرا اين كتاب را به نيّت حضرت زهراى اطهر عليها السلام نوشتم.
شايد مرحوم حاج شيخ عباس قمى مدت كوتاهى از عمر خود را صرف تأليف اين كتاب كرده باشد، اما چنان جايگاهى يافته است كه در هر مكان مقدسي حضور چشم‌گيرى داشته باشد و هر كس آن را بخواند پاداشى معادل پاداش خواننده براى حاج شيخ عباس قمى منظور مى‌شود، چه اين كه در روايت آمده است: «الدالّ على الخير كفاعله ؛دلالت كننده به امر خير همانند كسى است كه آن را انجام دهد [و در پاداش با او برابر است]».
بى‌ترديد افراد اگر كارى را به قصد و نيت بانوى دو عالم حضرت زهرا عليها السلام انجام دهند، به مقام و عزت دست يافته، ماندگار خواهند ماند.
 
22- ائمه معصومين عليهم السلام؛ راه توسل به خدا
از «بشّار مكارى» نقل شده است كه گفت: «زمانى كه امام صادق عليه السلام در كوفه بودند به حضورش رسيدم. طبقى از خرماى طبرزد پيش رو داشت و از آن ميل مى‌نمود. چون مرا ديد فرمود: اى بشّار، نزديك شو و از اين خرما بخور.
گفتم: خدا گوارايت كند و مرا فدايت گرداند، از چيزى كه در راه خود به اين جا ديده‌ام، سخت ناراحتم و دلم را به درد آورده است.
امام عليه السلام فرمود: به حقى كه بر گردن تو دارم، نزديك شو و از اين خرما بخور.
نزديك شدم و قدرى خوردم. آن گاه امام عليه السلام [با اين كه از آن‌چه بشار ديده بود آگاهى داشت] فرمود: چه ماجرايى اين چنين تو را رنجانده است؟
گفتم: يكى از مأموران حكومتى [با تازيانه يا چوب‌دستى] بر سر زنى مى‌كوفت و او را به سوى زندان مى‌برد و آن زن فرياد مى‌زد: از خدا و پيامبرش يارى مى‌طلبم؛ اما هيچ كس به مددخواهى او پاسخ نمى‌داد.
امام عليه السلام پرسيد: چرا آن مأمور حكومتى با او چنين مى‌كرد؟
بشار پاسخ داد: مردم مى‌گفتند كه آن زن به زمين خورده و گفته: «خدا لعنت كند آنانى كه در حق تو -اى فاطمه عليها السلام- ظلم كردند» و به همين دليل با او چنان رفتار مى‌شد.
بشار مى‌گويد: امام صادق عليه السلام از خوردن دست كشيد و چنان گريست كه محاسن، سينه و دستمال او از اشك تَر شد. آن گاه فرمود: اى بشّار، برخيز تا به مسجد سهله برويم و به درگاه خداى -عز وجل- دعا كنيم و آزادى آن زن را از حضرت احديت بخواهيم.
بشار مى‌گويد: آن گاه امام عليه السلام يكى از شيعيان خود را به كاخ حكومتى فرستاد و به او فرمود: تا پيك من نزد تو نيامده آن جا را ترك مكن [يعنى منتظر باش و ببين با آن زن چه مى‌كنند] و اگر براى آن زن پيشامدى رخ داد، ما را مطلع كن.
به همراه امام صادق عليه السلام به مسجد سهله رفتيم و هر يك دو ركعت نماز گزارديم، سپس امام عليه السلام دست به سوى آسمان بلند كرده، به درگاه احديت عرضه داشت: أنت اللَّه لا اِله اِلاّ أنت ... ( و دعا را تا به آخر خواند ). آن گاه سر به سجده نهاد و در آن حال جز صداى نفس كشيدن از او شنيده نمى‌شد. سپس سر از سجده برداشت و فرمود: برخيز كه آن زن آزاد شد.
هر دو از مسجد بيرون شديم و در ميانه راه مردى كه امام عليه السلام او را به مأموريت فرستاده بود به ما رسيد. امام عليه السلام به او فرمود: چه خبر؟
گفت: حاكم آن زن را آزاد كرد.
حضرت پرسيد: آزادى او به چه صورت بود؟
گفت: نمى‌دانم، اما هنگامى كه كنار درب دارالحكومه ايستاده بودم، حاجب حاكم آن زن را خواست و از او پرسيد: چه چيزى بر زبان رانده‌اى؟
زن گفت: چون به زمين افتادم ، گفتم : خدا لعنت كند آنانى كه در حق تو -اى فاطمه عليها السلام- ظلم كردند؛ و بر سرم آمد آن چه آمد.
حاجب دويست درهم به آن زن داد و بدو گفت: اين را بستان و امير را حلال كن.
زن از گرفتن درهم‌ها خوددارى كرد. حاجب امير را از واكنش زن باخبر كرد، سپس بازگشت و به زن گفت: به خانه‌ات برگرد (تو آزاد هستى) و زن به سوى خانه خود روان شد.
امام صادق عليه السلام پرسيد: آن زن از گرفتن دويست درهم خوددارى كرد؟
گفت: در حالى از گرفتن آن مبلغ خوددارى كرد كه -به خدا سوگند- بدان محتاج بود.
امام صادق عليه السلام كيسه‌اى حاوى هفت دينار از جيب خود درآورد و به آن مرد داد و به او فرمود: به خانه آن زن برو و سلام مرا به او برسان و اين دينارها را به او بده.
بشار مى‌گويد :هر دو روانه خانه آن زن شديم و سلام حضرتش را به او رسانيديم.
زن گفت: شما را به خدا سوگند آيا جعفربن محمد عليه السلام مرا سلام داده است؟
به او گفتم: خدا تو را رحمت كند، به خدا سوگند كه جعفربن محمد عليه السلام تورا سلام داده است.
زن گريبان چاك داد و بى‌هوش بر زمين افتاد. كمى درنگ كرديم تا به هوش آمد و از ما خواست تا گفته خود را تكرار كنيم و به درخواست او سه بار سلام امام عليه السلام را تكرار كرديم. آن گاه دينارها را به او داده، گفتيم : بستان كه اين ها را نيز حضرت براى تو فرستاده است و به آن شاد باش.
زن ، كيسه دينارها را گرفت و گفت: از حضرت (امام صادق عليه السلام) بخواهيد تا براى اين كنيزش از خدا طلب عفو و بخشش كند، زيرا كسى را نمى‌شناسم كه چون او و پدرانش وسيله توسل به سوى خدا باشند.
بنابر آن چه بيان شد امام صادق عليه السلام با شنيدن ماجراى آن زن سخت گريسته، به مسجد سهله رفته، براى آزادى او -كه در راه حضرت زهرا عليها السلام زندانى شده بود- دعا كردند. در چنين صورتى آيا پذيرفتنى است امام زمان -عجل اللَّه تعالى فرجه الشريف- كه داغدار مصيبت پدران به ويژه مادرشان حضرت زهرا عليها السلام است، خدمات و زحمات شما در راه حضرت زهرا عليها السلام را ناديده گرفته، براى شما دعا نكند ؟ بى‌ترديد چنين نخواهد بود.
لذا هر خدمتى كه در راه اهل بيت عليهم السلام به ويژه حضرت صديقه كبرى فاطمه زهرا عليها السلام كه در حديث كساء محور قرار گرفته، صورت پذيرد، توفيق و موهبتى الهى است. به ديگر سخن هر كس در راه حضرت فاطمه عليها السلام سختى ببيند و در تنگنا گرفتار آيد، پاداش و بهره شايسته‌اى نزد خدا خواهد داشت و عكس اين قضيه نيز صادق است؛ پس هر كس در عين توانمندى از خدمت به اهل بيت عليهم السلام دريغ و كوتاهى كند، از توفيق الهى بى‌بهره و از لطف حضرتش محروم خواهد بود.
 
23- دو توصيه درباره ايام فاطميه
از آن جا كه در آستانه ايام فاطميه قرار داريم، يادآورى دو مطلب را ضرورى مى‌دانم:
نخست : بزرگداشت شعائر فاطمى
يكايك ما بر اساس توانمندى‌هاى جسمى و مادي اى كه خداى -عز وجل- در اختيارمان گذارده، بايد در بزرگداشت آن چه مرتبط به فاطمه زهرا عليها السلام است بكوشيم و از هيچ خدمتى فروگذار نكنيم، زيرا بزرگداشت شعائر ايشان بزرگ داشتن شعائر الهى است.
آنچه بايسته و شايسته مجالس اين بانوى بزرگوار است اين كه مجالس منتسب به حضرتش هماره گرم و پرشور از وجود شيعيان و محبان ايشان باشد. مبادا اين مجالس بى‌رونق شود و بايد افزون بر حضور خود در مجالس حضرت فاطمه عليها السلام بستگان، دوستان و آشنايانى را كه در كشورهاى اسلامى و غيراسلامى هستند به برگزارى مجالس فاطمى و راه اندازى دسته‌هاى عزادارى تشويق كنيم.
اگر بتوانيد در اين مناسبت اطعام كنيد چه خوب و اگر نه در جمع آورى كمك‌هاى مالى براى اطعام، برگزارى مجالس و عزادارى براى حضرت بكوشيد. و بدانيم كه فوايد احياي شعائر فاطمى براى ماست و حضرت فاطمه عليها السلام احتياجى به اين امور ندارند؛ و البته اين خدمت‌ها ارج نهادن به ساحت مقدس ايشان نيز هست.
بنابراين خدمت به فاطمه زهرا عليها السلام سرآمد خدمت‌هاست و هيچ كار نيكى سودمندتر از فداكارى و خدمت به آن بانو نيست و خوشبخت كسى است كه توفيق خدمت در اين برنامه‌ها را بيابد. كوتاه سخن آن كه هر چه توفيق افزون‌تر باشد، خدمت و فداكارى در راه حضرت زهرا عليها السلام بيشتر خواهد بود.
دوم : نشر فرهنگ فاطمى عليها السلام‌
آيا مى‌دانيد چرا حضرت فاطمه عليها السلام به مسجد رفت و آن خطبه غرّا را بيان كرد؟ چرا آن چنان جان سوز ناليد و همه مردم را گرياند؟ چرا مورد ضرب و شتم واقع شد؟ و چرا به شهادت رسيد؟
پاسخ اين است: تا اسلام زنده بماند و بانگ «أشهد أن لا اله الا اللَّه و أشهد أن محمداً رسول اللَّه» جاودانه شود.
اين هدف حضرت فاطمه عليها السلام، پدرش، همسرش و فرزندانش -كه درود خدا بر آنان باد- بود. ما پيروان آن خاندان وظيفه داريم تا اين هدف را مدّنظر قرار دهيم و در رسيدن به آن بكوشيم. متأسفانه جهان امروز با فاطمه عليها السلام و اهداف و سيره او بيگانه است. حال سؤال اين است كه وظيفه روشنگرى و شناساندن فاطمه زهرا عليها السلام و اهداف والاى آن حضرت به جهانيان برعهده كيست؟
پرواضح است اين وظيفه بر عهده ما و شما است، زيرا به دليل دوست داشتن اهل بيت عليهم السلام محبوب خدا هستيد و هنگامى كه جبرئيل اين موضوع را از سوى خداى متعال به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله عرضه داشت، حضرتش به پاس اين موهبت الهى بر محبان اهل بيتش عليهم السلام سر به سجده شكر نهاد.
از جمله موارد احياي نام و ياد حضرت فاطمه عليها السلام اين است كه فرزندان‌تان را به حفظ خطبه گرانمايه حضرت زهرا عليها السلام تشويق كنيد؛ زيرا اين خطبه چكيده معارف اسلام است.
بسيارى از بزرگان و فرهيختگان اين خطبه را شرح كرده‌اند از آن جمله شرحى است كه مرحوم اخوى بر آن زده است. آن مرحوم كتاب خود را به نام من فقه الزهراء عليها السلام با خطبه ارجمند حضرت فاطمه عليها السلام آغاز و از تك تك كلمات آن حضرت احكام شرعى استنباط كردند .
 
24- شهادت، انتخاب آگاهانه حضرت زهرا سلام الله عليها
بايد توجه داشت كه ايشان يك بانوى جوان و برخوردار از سلامت جسمى كامل بودند، اما با وجود سن كم و سلامت كامل جسمى به شهادت رسيدند و فرزندشان، حضرت محسن عليه السلام نيز شهيد شد. مسلّم اين است كه حضرت زهراعليها السلام شهادت خود و فرزندشان را آگاهانه انتخاب كردند و اين گونه نبود كه در اقدامى ناخواسته خود و فرزندشان را در معرض شهادت قرار دهند.
اگر بخواهيم تعداد كل جمعيت سادات را كه از زمان شهادت حضرت محسن به دنيا آمدند تا كنون محاسبه كنيم، قطعاً صدها ميليون نفر مى‌شوند. اما اين تعداد تنها از نسل امام حسن و امام حسين‌عليهما السلام متولد شده‌اند، اگر حضرت محسن به شهادت نرسيده بودند به مقدار نيمى از اين تعداد نيز با وجود آن حضرت به تعداد كل جمعيت سادات كه از ذريه حضرت زهراعليها السلام هستند افزوده مى‌شد و يقيناً حضرت زهراعليها السلام همه اين مسائل را مى‌دانستند كه فقط يك فرزندشان شهيد نمى‌شوند بلكه در آينده صدها ميليون نفر از تعداد نسل آن حضرت كاسته خواهد شد، ولى با آگاهى كامل از اين مسائل در جوانى و با سلامت كامل راه شهادت را برگزيدند.
 
25- شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها ضامن بقاي قرآن
همان‌گونه كه حضرت زهراعليها السلام بارها در خطبه‌ها و سخنانشان فرموده بودند، علت انتخاب راه شهادت بقاى قرآن و احكام آن بود.
البته منظور از نگهدارى قرآن اوراق، جلدها و نوشته‌هاى آن نيست بلكه مقصود عمل به معناى واقعى آن است. به ديگر سخن حفظ قرآن اين است كه مردم آن را بشناسند و فهم كنند. روشن است هنگامى كه مردم قرآن را شناختند به دو گروه تقسيم مى‌شوند؛ گروهى به قرآن عمل مى‌كنند كه هدف اصلى همين است و گروهى به آن عمل نمى‌كنند كه حجت بر آنان تمام است؛ و اساساً هدف خدا از آفريدن بشر در دنيا همين است كه معلوم شود چه كسى آگاهانه به قرآن عمل مى‌كند و چه كسى آگاهانه عمل به قرآن را ترك مى‌كند، چنانكه هدف خدا از ارسال پيامبران و فرو فرستادن كتب آسمانى اين است كه فرداى قيامت محشريان در پيشگاه خدا اظهار بى‌خبرى و ناآگاهى نكنند، چه اين كه با بودن رسولان الهى و كتاب‌هاى آسمانى حجت بر آنان تمام شده باشد .
 
26- خطبه حضرت زهرا سلام الله عليها چكيده اسلام است
خطبه حضرت زهراعليها السلام سه بخش است: اصول دين، فروع دين و اخلاق. به ديگر سخن، اين خطبه چكيده اسلام است.
نظر به اين كه تمام هدف حضرت زهراعليها السلام سازگار كردن عمل ما با قرآن است پيشنهاد مى‌كنم كه خانم ها و آقايان محترم اين خطبه را حفظ كنند و ديگر افراد را به خصوص افراد جوان را كه آمادگى بيشترى دارند نيز تشويق كنيد تا اين خطبه را حفظ كنند. كل خطبه حضرت زهراعليها السلام حدود نصف جزء قرآن است و حتى بانوان كهنسال نيز مى‌توانند حداقل روزى يك يا دو خط از آن را همراه با معنايش حفظ كنند و اگر تصميم بگيرند مى‌توانند در مدت نسبتاً كوتاهى آن را حفظ كنند. خطبه حضرت زهراعليها السلام خلاصه اسلام است و بيان‌گر اين است كه حضرت زهراعليها السلام خود و فرزندانشان را در راه عمل به قرآن آگاهانه آماده پذيرش شهادت كرده‌اند. هركس خطبه آن حضرت را حفظ نيست از همين امروز شروع به حفظ آن كند و براى آن كه با كارهاى روزمره‌تان تعارض نداشته باشد، روزى يك سطر از خطبه آن حضرت را حفظ كنيد و با اين توجه كه اين خطبه خلاصه اسلام است.
 
27- درسي مهم براي بانوان
حضرت زهرا عليها السلام در وصيتشان به اميرمومنان على عليه السلام فرمودند: «ولا خالفتكَ مُنذُ عاشَرتَني؛ از وقتى با من زيستى، هيچ‌گاه با تو از در مخالفت در نيامده‌ ام».
كسانى‌كه با لغت وادب عرب آشنايى دارند به خوبى مى‌دانند كه سه مفهوم «خلاف»، «نقيض» و«ضد» با هم تفاوت دارند.
براى روشن شدن تفاوت اين سه مفهوم فرض كنيد مردى به زنش پيشنهاد كند به مشهد سفر كنند ولى همسرش بگويد به جاى رفتن به مشهد به سفر عمره برويم. در اين مثال رفتن به مشهد وسفر عمره ضد همديگرند. حال فرض كنيم در همين مثال همسر شخص بگويد: نه، به مشهد نمى‌رويم. در اين مثال «رفتن به مشهد» و«نرفتن به مشهد» نقيض همديگرند.
اما اگر در برابر پيشنهاد سفر به مشهد همسر شخص پيشنهاد كند كه اين سفر به وسيله قطار باشد، به اين حالت تخالف گفته مى‌شود. همان‌طور كه مشاهده مى‌كنيم «مخالف» به مراتب شدت كمترى نسبت به ضد و نقيض دارد و حضرت زهرا سلام الله عليها به جاى به كار بردن دومفهوم ضد و نقيض از ماده «خلاف» كه شدت كمترى دارد استفاده نموده است تا نشان دهد كه با تو مخالفت نكرده‌ام، چه رسد به اين‌كه ضد يا نقيض خواسته‌ات چيزى بگويم يا بخواهم.
خانم‌ها بايد اين درجه از سازگارى را هرچند مشكل است از حضرت زهرا سلام الله عليها بياموزند. زيرا حضرت ايشان وشخصيت‌هايى چون حضرت زينب، حضرت معصومه، بى‌بى تُكتَم (مادر گرامى امام رضا عليه السلام)، بى بى نرجس (مادر امام زمان عليه السلام) الگوى بانوانند والبته حضرت زهرا عليها السلام در اين ميان مهم‌ترين الگو مى‌باشند.
مبادا كسى گمان كند زندگى حضرت زهرا عليها السلام آسان بوده است. در طى نُه سالى كه ايشان با اميرمومنان عليه السلام زندگى كردند، بيشتر اين مدت همسر گرامى ايشان در خانه نبودند ومشغول نبرد با كفار ويهود و نصارا بودند. از سوى ديگر چه‌بسا طى شبانه‌روز حتى خرمايى هم در خانه نداشتند تا خود و فرزندانشان با آن گرسنگى خود را فرو بنشانند. چه‌بسا كه حضرت اميرمؤمنان براى تهيه غذا دينارى قرض مى‌گرفتند ولى در طى راه آن ‌را به نيازمند مى‌دادند و با دست خالى به خانه باز مى‌گشتند ... زندگى حضرت زهرا سلام الله عليها در چنين شرايطى هرگز زندگى آسانى نبوده است.
چه خوب است خانم‌ها آن حضرت را در زندگى الگوى خود قرار دهند و سختى‌هاى اين راه را به‌حساب ايشان بگذارند. خانمى ‌كه چنين تصميمى بگيرد به سعادت مى‌رسد. سعادت با داشتن ثروت، شهرت، مقام وامورى از اين دست حاصل نمى‌شود. زنى كه براى خدا از سختى‌هاى زندگى ودرشتى‌هاى شوهر گذشت كند وآن‌ را به‌حساب حضرت زهرا عليها السلام بگذارد، هيچ ‌وقت دچار نااميدى وافسردگى نخواهد شد.
 



صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی خبرخوان
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG