بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  شنبه 30 دی 1396
بروز شده: 30 دی 1396
 
  کد صفحه: 263       تاریخ درج: 10 اردیبهشت 1396









 
 









 


امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف

1- اگر كسي صدها روايتي را كه راجع به ظهور حضرت مهدي ارواحنا فداه از جانب معصومين عليهم السلام وارد شده است بررسي كند، در مي يابد كه خداي تبارك و تعالي خاص مشيتش تعلق گرفته است به اين كه امر ظهور حضرت بر همه مخفي باشد مگر بر خود حضرت و آباء طاهرينشان عليهم السلام. حال امكان دارد امر فرج فردا واقع شود و يا خداي ناكرده، خداي ناكرده صدها و يا هزارها سال ديگر واقع شود.
علامه بزرگوار مجلسي رضوان الله تعالي عليه بيش از سيصد سال است كه به رحمت خدا رفته است ولكن آن بزرگوار نيز مي فرمود: اميد آن داريم كه تا زنده ايم روز فرج و ظهور امام زمان ارواحنافداه را ببينيم و در ركاب حضرتش باشيم.
در روايات متعدد آمده است كه شخصي به محضر مبارك حضرت امام كاظم عليه السلام رسيد و عرضه داشت: يابن رسول الله! آيا شما مهدي موعود هستيد؟! حضرت فرمودند: خير. اين روايت معنايش اين است كه در آن زمان هم عده اي منتظر ظهور حضرت مهدي موعود بودند. (تقريباً در هزار و سيصد سال پيش) خداي متعال صلاح را بر اين امر دانستند كه احدي از زمان ظهور امام زمان ارواحنافداه مطلع نگردد.
 
2- در بسياري از روايات كه به علائم حتمي و غير حتمي ظهور اشاره شده است زمان ظهور حضرت بقيه الله عجل الله تعالي فرجه الشريف تعيين نشده و علم آن را مختص خدا معرفي فرموده است. اينكه بعضي ها وقت تعيين مي كنند و مي گويند امام زمان ارواحنا فداه چند سال بعد ظهور مي كند تمامي روايات شريفه را در اين زمينه نديده و جمع بين روايات نكرده اند و اين يك اشتباه است، البته اين حرفها حرفهاي نو و جديدي نيست بلكه هزار سال قبل هم چنين سخنان نادرستي رايج بوده است.
خداي متعال اين امر مهم را براي امتحان و مصالحي ديگر مخفي نگه داشته است و براي همين انسان بايد دائماً در حال خودسازي خود و جامعه باشد و براي تعجيل در ظهور حضرت دعا كند و اميد داشته باشد كه شاهد ظهور مولايش باشد.
 
3- اميرمؤمنان حضرت علي عليه السلام درباره ي مردم در عصر غيبت امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف مي فرمايند: «يضل فيها قوم و يهتدي فيها آخرون؛ در دوران غيبت برخي گمراه گشته و برخي هدايت مي شوند».
در عصر غيبت امام زمان عليه السلام مردم غربال و از يكديگر بازشناخته مي شوند. و بنا به اين فرموده حضرت، عده اي از بدها هدايت و در نهايت خوب شده و عده اي از خوبان ـ العياذ بالله ـ بد مي شوند. البته اين تغيير و تحول حاصل آزمايش و امتحان الهي است كه همگي در معرض آن قرار خواهند گرفت و پر واضح است كه اين آزمايش و امتحان آسماني بسيار سخت است. از زمان غيبت تا به امروز هزاران ماجرا رخ داده است كه پاره اي از آن در تاريخ ثبت شده است. مرحوم شيخ صدوق، مرحوم شيخ طوسي، مرحوم شيخ نعماني و مرحوم علامه مجلسي در بحارالانوار و جز او هر يك كتابي تحت عنوان "الغيبة" نوشته اند كه به موضوع غيبت امام زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف مي پردازد. با مطالعه اين كتاب ها به فراز و نشيب هايي برخورد مي كنيم كه عبرت آميز است، افرادي وجود داشتند كه در دوران غيبت صغري زندگي مي كرده و در آن روزگار امام عسكري و امام هادي عليهما السلام را درك كرده و از آنان مطالبي را شنيده بودند، با اين حال، اما غربال شدند و از عهده ي امتحان ـ والعياذ بالله ـ برنيامدند.
 
4- ما در روزگار غيبت امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف قرار داريم و اگر بخواهيم خشنودي آن حضرت را به دست آوريم بايد بدانيم كه چنين امري با سطح شناختِ مسئوليت¬مان و وظيفه اي كه برعهده داريم و نيز عمل به آن ارتباط تنگاتنگ و گسست ناپذير دارد.
مسئوليت فرد در اين زمينه اين است كه احكام را ـ دست كم در حدّ واجبات و محرمات ـ بداند و به آن پايبند باشد. بايد توجه داشت كه شناخت امام زمان عجّل الله تعالي فرجه الشريف در رأس اين واجبات و بر همگان واجب است چه اين كه در روايت آمده است: «من مات ولم يعرف امام زمانه، مات ميتةً جاهلية؛ هركس امام زمان خود را ناشناخته، بميرد، بر آيين جاهلي مرده است».
 
5- اگر مي خواهيد خشنودي خداي متعال ورسول گرامي اسلام واهل بيت از جمله وجود مبارك حضرت حجة بن الحسن العسكري عجل الله تعالي فرجه الشريف را به دست آوريد و مشمول عنايات آن حضرت واقع گرديد و در يك كلام اگر در پي سعادت دنيا وآخرت هستيد از محاسبه روزانه نفس ـ هرچند دقايقي در شبانه روز ـ غفلت نكنيد. اين مطلب در روايات اهل بيت عصمت وطهارت مورد تأكيد فراوان واقع شده واز جمله حضرت موسي بن جعفر عليهماالسلام در اين باره فرموده اند: «لَيسَ مِنّا مَن لَم يُحاسِب نَفسَهُ في كلِّ يَومٍ فَإِن عَمِلَ حَسَناً استَزادَ اللهَ وَإِن عَمِلَ سَيّئاً استَغفَرَاللهَ مِنهُ وتَابَ إِلَيهِ؛ كسي كه در شبانه روز به محاسبه نفس نپردازد از ما نيست؛ بدين ترتيب كه اگر كار نيكي انجام داده بود از خدا توفيق بيشتر بطلبد واگر خطايي از او سر زده بود به استغفار وتوبه بپردازد».
 



صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی خبرخوان
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG