بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  پنج‌شنبه 2 آذر 1396
بروز شده: 2 آذر 1396
 
  کد صفحه: 278       تاریخ درج: 10 اردیبهشت 1396









 
 









 


اقتصاد اسلامي

1 ـ حتي يك فقير نبايد باشد
در دولت اسلامى فقر، تقريبا جايى نداشته است به طورى كه وقتى اميرمؤمنان عليه‌السلام يك فقير مى‌بيند تعجب مى‌كند و آن را پديده‌اى غير طبيعى و نازيبنده براى جامعه اسلامى و نظام اقتصادى اسلام مى‌داند.
و آن‌گاه، براى او از بيت‌المال مسلمانان حقوقى در نظر مى‌گيرد كه با آن امرار معاش كند ، در صورتى كه يك مسيحى بود و به اسلام اعتقاد نداشت. اين براى آن بود كه در كشور اسلامى حتى يك مورد از فقر و گرسنگى وجود نداشته باشد ، و براى اين كه جهان و خود مسلمانان نيز بدانند كه حكومت اسلامى نه تنها از مسلمانان فقرزدايى مى‌كند و سطح زندگى فقرا را بالا مى‌برد بلكه حتى از كفّارى كه تحت حمايت دولت اسلامى هستند، فقر را مى‌زدايد.
 
2 ـ كرامت اجتماعي در گرو كرامت اقتصادي
قاعده معروفى است كه مى‌گويد: « كرامت اقتصادى ، كرامت اجتماعى مى‌آورد ». اين در جوامعى كه از لحاظ رشد و فهم و آگاهى در همه ابعاد كامل نيستند يك واقعيت است. و از آن جا كه بسيارى از جوامع در بسيارى از مقاطع تاريخى اين گونه بوده‌اند و هستند و احتمالاً در آينده نيز چنين خواهند بود ، لذا اسلام از اين واقعيت غفلت نورزيده و به آن توجه نشان داده است تا اين كه مؤمنان و نيكان در جامعه مورد تحقير و بى‌اعتنايى قرار نگيرند و عزّت و حرمتشان حفظ شود.
به همين دليل است كه مى‌بينيم در روايات اهل‌بيت عليهم‌السلام تشويق و تأكيد فراوانى به كسب هرچه بيشتر كرامت اقتصادى شده است. ابواب تجارت در كتابهاى « وسائل الشيعه » ، « مستدرك الوسائل » ، « بحارالانوار » ، « جامع الاحكام » و ديگر دانشنامه‌هاى حديثى پر از اين گونه احاديث شريفى است كه از پيامبر و خاندان
پاكش(عليه و عليهم الصلاه والسلام) روايت شده است.
 
3 ـ رونق كشاورزي
عقب‌گرد در زمينه كشاورزى و معمارى در دول اسلامى ، معلول كنار زدن اسلام از صحنه حكومت و مديريت و جايگزينى قوانين غير اسلامى به جاى قوانين اسلام ، و قرار دادن قيد و بندهاى سنگين بر كشاورزى و معمارى و بستن انواع ماليات ها است.
اگر نظامات و قوانين اسلامى ، امروز به اريكه حكومت باز گردند ، و اراضى در اختيار كسانى قرار گيرد كه آن‌ها را آباد و احيا مى‌كنند ، و قوانين جديد ، و ماليات‌هاى كمرشكن كنار نهاده شوند ، بيگمان بار ديگر آن آبادانى و معمارى فراگير و آن كشاورزى كه همه عالم را پر كرده بود ، بر كشورهاى اسلامى حاكم خواهد شد و در سايه اين دو عنصر ، دولت اسلامى در همه ابعاد و جنبه‌ها پيشرفت خواهد كرد و شكوفا خواهد شد، و به ثروتمندترين و مترقى‌ترين كشور دنيا تبديل خواهد گشت.
 
 



صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی خبرخوان
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG