بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  پنج‌شنبه 16 اردیبهشت 1400
بروز شده: 15 اردیبهشت 1400
 
  کد خبر: 12608       تاریخ انتشار: 21 فروردین 1400 - 27 شعبان 1442









 









 

چکیده بیانات آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در آستانه ماه مبارک رمضان سال 1442 در جمع مبلغان دینی


مرجع عالیقدر آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی دام ظله طبق روال هرساله در آستانه ماه مبارک رمضان 1442، در جمع مبلغان دینی حاضر شدند و سخنان ارزشمندی را ایراد فرمودند.

ایشان سخنان خود را اینگونه آغاز کردند:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
روایتی از وجود مبارک امیرمؤمنان، حضرت علی علیه السلام وارد شده است که می فرمایند: «اغتنموا الفرص فانها تمرّ مرّ السحاب؛ فرصت ها را غنیمت بدانید که مانند ابر زودگذر است».

در آستانه ماه مبارک رمضان هستیم. ان شاء الله خدای متعال به برکت محمد و آل محمد علیهم السلام به همگان توفیق دهد تا در هر جایی از دنیا بتوانند وظایفشان را تشخیص دهند و به آن عمل کنند.

دو مسأله واجب عینی است و این ماه مبارک رمضان فرصت مناسب تری است تا انسان به آن‌دو رسیدگی کنند. اول مسأله تزکیه نفس است و دیگری تبلیغ اسلام.

تزکیه نفس بر هر فردی واجب عینی است؛ یعنی باید مقدمات وجود آن در حدّ توان فراهم شود تا در نتیجه به «ورع» ختم شود.

ایشان ادامه دادند: پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله در خطبه خود در استقبال از ماه مبارک رمضان مجموعه ای از فضائل را بیان کردند. در پایان امیرمؤمنان علیه السلام سؤال کردند برترین این فضائل چیست؟ رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «الورع عن محارم الله؛ اجتناب از گناهان و محارم الهی».

کسب ورع نیاز به مواردی دارد از جمله طلب کردن از خدا و اهل بیت علیهم السلام و اتخاذ تصمیم. این مقوله دارای مراتبی است که باید کسب شود و همانند نماز و روزه واجب عینی است.

یکی از مقدمات وجود کسب ورع، عبرت و پندپذیری از افرادی است که به این مقام رسیده اند. با مطالعه داستان و زندگانی این افراد می توان به مراتب ورع دست یافت.

احکام الهیه در نزد خدای متعال بسیار بااهمیت است تا جایی که خدای متعال در رابطه با رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمودند: «ولَوْ تَقَوَّلَ عَلَیْنا بَعْضَ الْأَقاوِیلِ، لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْیَمِینِ، ثُمَّ لَقَطَعْنا مِنْهُ الْوَتِینَ؛ و اگر [او] پاره‌ ای گفته ‌ها بر ما بسته بود، دست راستش را سخت می‌ گرفتیم، سپس رگ قلبش را پاره می کردیم» (الحاقة/44ـ46).

قرآن کریم بیش از شش هزار آیه دارد که حدود پانصد آیه از آن مربوط به احکام است. اما داستان ها و قصه های قرآنی بیش از اینهاست که این به دلیل تأثیرگذاری قصه است. از این مقوله باید پند گرفت.

مرجع عالیقدر در ادامه به بیان دو داستان در رابطه با ورع پرداختند:

داستان اول ماجرایی است که در اصفهان اتفاق افتاد و دختری در نیمه شب به حوزه علمیه و اتاق جوانی به نام میرزا محمد باقر پناه آورد. او نیز به آن خانم پناه داد و خودش تا صبح در سرما ماند.

این جوان نیز هوای نفس داشت و شیطان او را وسوسه می کرد، اما او در مقابل شیطان و نفس اماره پیروز شد.

جوان های عزیز، شما هم همانند این جوان هستید و ماه مبارک رمضان بهترین فرصت برای اتخاذ تصمیم برای کسب ورع است. حیف است که ماه مبارک رمضان طی شود اما انسان تغییری نکند.

ماجرای دوم مربوط به مرحوم والد است. ایشان پس از مرحوم سید ابوالحسن اصفهانی و حاج آقا حسین قمی مرجعیت را پذیرفتند. ایشان در آن زمان حوزه کربلای معلی را به سختی با کمتر از یکصد دینار اداره می کردند.

روزی شخصی از بغداد خدمت ایشان رسید و عرض کرد: بنده مقلد مرحوم اصفهانی بودم و به ایشان هفده هزار دینار خمس بدهکارم. از آنجایی که به شما رجوع کرده ام این مبلغ را برای شما آورده ام.

مرحوم والد از آن شخص سؤال کردند آیا این مبلغ را با مرحوم اصفهانی مداوره (دست گردان) کرده اید؟ آن شخص پاسخ مثبت داد. در این لحظه ایشان از گرفتن پول خودداری کردند؛ زیرا طبق نظر ایشان آن مرد به شخص مرحوم اصفهانی مدیون شده بود.

این ماجرا در زمانی رخ داد که ایشان به این مبلغ برای اداره حوزه علمیه کربلا نیاز مبرم داشت.

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله فرمودند: ماه مبارک رمضان فرصت خوبی است برای کسب ورع. نفس روزه گرفتن و این فضای معنوی حاکم بر جامعه و از این ها مهم تر ادعیه و نمازهای وارد شده مانند دعای ابوحمزه ثمالی، به صورت آشکار و مؤثری به انسان در این راه کمک می کند.

حضرت امام سجاد علیه السلام این دعا را با اشک و حال معنوی قرائت می کردند. شما نیز در تعابیر این دعا دقت کنید تا متوجه مفاهیم والای آن شوید. همانگونه که فرموده اند: «حَدیثٌ تَدْرِیهِ خَیرٌ مِن ألفِ حَدیثٍ تَرْوِیهِ؛ یک حدیث بفهمی، بهتر از آن است که هزار حدیث [نفهمیده] روایت کنی».

این اعمال برای طول سال است اما ماه مبارک رمضان فرصت مناسب تری است.

همگان از جمله اعضای خانواده و عشیره و حکومتداران و... بیندیشند و با وظایف خود آشنا شوند. شیطان از عقل و انبیاء قوی تر نیست. پس باید با او مبارزه کرد.

در روایت آمده است: «اغلق بابک فإن الشیطان لا یفتح باباً؛ درب خانه ات (قلبت) را ببند که شیطان در را باز نمی کند». این روایت را در خاطر بسپارید و از فرصت ماه مبارک رمضان بهره بگیرید.

معظم له در مقام بیان واجب دوم فرمودند: مورد بعدی که در ابتدا واجب کفایی است اما در اکثر اوقات به دلیل نبود «من فیه الکفایه» مبدل به واجب عینی می شود، تبلیغ اسلام است.

همگان نسبت به یکدیگر در این رابطه مسئولند. اگر شخصی مطلبی را می دانست، باید به آنان که نمی دانند بیاموزد. اگر این اتفاق نیفتاد هر دو مسئولند که چرا آموزش ندادند و چرا به دنبال یادگیری نرفتند و عده ای هم بازخواست می شوند که چرا نیاموختند تا به دیگران بیاموزند.

پیامبر خدا صلی الله علیه وآله حتی به کسانی که می دانستند ارشاد را نمی پذیرند، دین را ابلاغ می کردند. تبلیغ به این منظور است که یا فرد مقابل تأثیر بپذیرد و عمل کند یا عذری برای ندانستن نداشته باشد.

در روز قیامت خدای عزوجل از حضرت عیسی علیه السلام سؤال می کند: «أَأَنْتَ قُلْتَ لِلنَّاسِ اتَّخِذُونِی وَأُمِّیَ إِلَهَیْنِ مِنْ دُونِ اللهِ؛ ای عیسی پسر مریم، آیا تو به مردم گفتی من و مادرم را همچون دو خدا به جای خدای متعال بپرستید». خدای متعال می دانند که حضرت عیسی علیه السلام چنین چیزی نگفته است اما برای ساکت کردن معاندان چنین سؤالی می کند.

ایشان افزودند: در امر تبلیغ دین باید حجت تمام شود. این امر از طرق متعددی همانند زبان، تألیف و فضای مجازی و ماهواره و... تحقق می یابد.

امروزه خدای متعال بیش از گذشته مورد هجمه قرار گرفته است. در مقابل، دفاع از خدای متعال بر عهده همگان است. همینطور اسلام در دنیای کنونی حتی در کشورهای اسلامی متهم است و جوانان از آن روی گردان شده اند. همگان باید با بلاغ مبین در راه دفاع از اسلام گام بردارند.

در قضیه ای که خود شاهد آن بودم فردی دو خانم بد حجاب را با بیان نامناسب نهی از منکر کرد که باعث خشم و فحاشی یکی از آنان شد. این عملکرد بلاغ مبین نیست.

آیت الله العظمی شیرازی دام ظله در ادامه به وظیفه جوانان اشاره کردند و فرمودند: جوانان عزیز قدرت بزرگی برای تحقق بلاغ مبین دارند که باید از آن استفاده کنند.

متأسفانه پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیز امروز در نتیجه عملکرد بنی امیه و بنی عباس و... متهم هستند که باید از ساحت مقدس ایشان نیز دفاع کرد؛ همینطور است امیرمؤمنان علیه السلام.

به تعبیر قرآن کریم در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله مردم دسته دسته به اسلام گرایش پیدا می کردند. چرا امروزه شاهد چنین رخدادی نیستیم؟! دلیل این امر عدم تحقق بلاغ مبین است.

در دنیای امروز پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله به چه چیزهایی و از سوی چه کسانی متهم هستند؟! دنیای امروز به دلیل عملکرد نادرست مسلمانان از اسلام رویگردان شده است.

آیا دنیا می داند که در حکومت پیامبر و امیرمؤمنان صلوات الله علیهما وآلهما زندانی سیاسی وجود نداشت؟! جواب منفی است.

بنده در دوران حضور در کشور عراق شاهد پنج انقلاب بودم. در نتیجه این انقلاب ها خدا می داند که چند صد هزار انسان اعدام شدند. این کشور اسلامی بود اما حاکمان آن عملکرد غلطی داشتند که سبب پیامدهای منفی شد.

امروز به عهده همگان است که ویژگی های حکومت رسول خدا صلی الله علیه وآله و امیرمؤمنان علیه السلام را یاد بگیرند و به دیگران نیز بیاموزند.

در زمان حکومت معاویه یک فساد خانوادگی رخ داد و او شخصی را نزد امیرمؤمنان علیه السلام فرستاد تا در مورد حکم آن به صورت ناشناخته سؤال کند.

امیرمؤمنان علیه السلام در جواب آن شخص فرمودند: «هذا لیس بأرضنا؛ این رخداد مربوط به سرزمین ما نیست».

در زمان امیرمؤمنان یک دختر یا پسر مجرد که توانایی ازدواج نداشته باشد، یافت نمی شد. امام المسلمین (امیرمؤمنان حضرت علی علیه السلام) تمام این مخارج را ولو با قرض تأمین می کردند؛ چراکه در قبال مردم احساس مسئولیت داشتند.

در تاریخ آمده است امیرمؤمنان علیه السلام در زمان شهادت مدیون بودند و مدیون از دنیا رفتند. آیا ایشان برای ساخت کاخ و قصر قرض کرده بودند؟ قطعاً اینگونه نبوده است و ایشان برای خدمت به مردم قرض می کردند. این مطالب را باید به وسیله فضای مجازی و... بیان کرد.

در حکومت امیرمؤمنان علیه السلام شخصی از گرسنگی جان نداد. همینطور در جریان جنگ جمل زن بارداری توسط دشمن آسیب دید اما امیرمؤمنان علیه السلام دیه او و فرزندش را پرداخت کردند؛ چراکه امام المسلمین بودند.

مرجع عالیقدر شیعیان در ادامه فرمودند: به جوانان سفارش می کنم ماجرای حاطب ابن ابی بلتعه و داستان ابن اُبی را به جهان عرضه کنند. این داستان ها در تاریخ آمده است. با زوایای این دو داستان آشنا شوید و آن را به جهان برسانید.

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله با کسانی که برای برانداختن نظام حاکم و حکومت موجود اقدام کرده بودند نیز برخورد انسانی داشتند. آیا دنیا با چنین موضوعی آشنا است؟! جوانان غیرتمند در نقاط مختلف جهان این جریان را به دیگران برسانند.

در زمان اوج درگیری مشرکان با پیامبر صلی الله علیه وآله حاطب بن ابی بلتعه مهم ترین سِرّ نظامی سپاه اسلام را برای دشمنان ارسال کرد که نافرجام ماند و توسط امیرمؤمنان علیه السلام از آن جلوگیری شد.

پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله هیچ برخوردی با حاطب نکردند و از او گذشتند.

تاریخ باید با این دو داستان و امثال آن آشنا شود. اگر چنین چیزی اتفاق افتد، مردم دسته دسته به اسلام روی خواهند آورد.

ایشان در پایان سخنانشان افزودند: امیرمؤمنان علیه السلام به معاویه فرمودند: بعد از من چشم افراد زنده را بیرون خواهی کشید. معاویه در ظاهر به اسلام مقید بود و نماز می خواند اما آبروی اسلام را از بین برد. همینطور یزید و مأمون و هارون و... .

این اسلام در دنیا مطرح شده است و وظیفه همگان است تفاوت عملکرد اینان و رسول خدا صلی الله علیه وآله را به جهان بنمایانید.

ماه رمضان فرصت مناسبی برای این کار است. امیدوارم کسانی که توفیق انجام این وظیفه را دارند، در این ماه بیش از پیش توفیق از سوی خدای متعال نصیبشان شود.
 
وصلی الله علی محمد وآله الطاهرین
 
صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی
فرستنده Email
نظر شما
کد امنیتی
 

نظرات کاربران: (0 نظر)
 
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG