بسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَعَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَلیلاً وَعَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَکَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فیها طَویلاً برَحْمَتِک یا أَرْحَمَ الرّاحِمین
  جمعه 24 اردیبهشت 1400
بروز شده: 23 اردیبهشت 1400
 
  کد خبر: 9069       تاریخ انتشار: 10 تیر 1398 - 27 شوال 1440









 









 

دیدار مسئول حوزه علمیه شیخ مفید در کربلای معلی با حضرت آیت الله العظمی شیرازی


در روز جمعه هفدهم ماه شوال المکرم 1440ق (1398/3/31) حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین امیری، مسئول حوزه علمیه شیخ مفید در کربلای معلی، استاد حوزه علمیه این شهر مقدس و یکی از وکلای مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی سید صادق حسینی شیرازی مدظله العالی با حضور در شهر مقدس قم با معظم له دیدار کرد.

در این دیدار نظرها و دیدگاه هایی درباره برخی مسائل فقهی و احکام شرعی مطرح شد که از جمله نظرهای فقهی مرجع عالیقدر در زمینه حج و احکام آن بود.

ایشان در این موضوع فرمودند: اگر حاجی طواف نساء را به جای نیاورده و به خانه و کاشانه خود برگردد بر او واجب است طواف نساء را به جای آورد یا برای انجام آن نایب بگیرد و اگر در سفر حج طواف را فراموش کرده باشد باید آن را انجام دهد؛ چراکه تا پایان ماه ذی الحجة زنش بر او حرام می شود و اگر عمره رفته باشد باید تا یک ماه پس از انجام عمره آن را بجای آورد و در این صورت حرمت همبستر شدن با همسرش مرتفع می شود.

ایشان برای این مطلب به آیه قرآن کریم استدلال کردند که می فرماید: «الْحَجُّ أَشْهُرٌ مَعْلُومَاتٌ فَمَنْ فَرَضَ فِیهِنَّ الْحَجَّ فَلَا رَفَثَ وَلَا فُسُوقَ وَلَا جِدَالَ فِی الْحَجِّ؛ حج در ماه های معینی است پس هر کس در این [ماه]ها حج را [بر خود] واجب گرداند [بداند که] در اثنای حج همبستری و گناه و جدال [روا] نیست» (بقره/197).

دیگر مورد استدلال ایشان در موضوع، وجود اخبار و روایاتی است که «هر ماه یک عمره دارد».

همچنین بایسته بیان است که از آنچه در اخبار و روایات و قرائن به دست آمده است می توان به عدم استمرار حرمت [همسر] استفاده کرد. وانگهی اگر چنین امری وجود می داشت آشکار و روشن می شد و پنهان نمی ماند.

مرجع عالیقدر در توضیح این مطلب فرمودند: با این بیان و نظر فقهی بنای مخالفت با اجماع را ندارم، بلکه نظر فقهی علامه نراقی قدس سره را که در مستند خود آورده و دیدگاه فقهی مرحوم اخوی (مرجع راحل حضرت آیت الله العظمی سید محمد حسینی شیرازی قدس سره) را که در دائرة المعارف فقهی خود بیان داشته اند برگزیده ام؛ چراکه دیدگاه فقهی آن دو بزرگوار را به حقیقت و صواب نزدیک تر یافتم، به ویژه اینکه احکام اسلام بر پایه عدم عسر و حرج بنیان نهاده شده است و قرآن کریم در این باره می فرماید: «وَمَا جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ؛ و در دین بر شما سختی قرار نداده است».

ایشان افزودند: بایسته توجه است وقتی که رسول مکرم اسلام صلی الله علیه وآله از مناسک حج فارغ می شدند و مسلمانان در مواردی که دچار خطا و اشتباه شده بودند یا در اعمال حج عملی را از دست داده بودند خدمت ایشان رسیده و نظرشان را می خواستند به طور مکرر می فرمود: «لا حرج، لا حرج».

در پایان این دیدار مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی شیرازی مدظله العالی از تلاش ها و خدمات بی شائبه و فداکاری حجت الاسلام والمسلمین امیری در مدیریت و رسیدگی و سرپرستی حوزه علمیه شیخ مفید قدس سره و توجه به امور علمی و پرورشی طلاب آن حوزه قدردانی کردند و برای ایشان و همکارانشان موفقیت و قبولی اعمال را از خدای متعال مسألت نمودند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ حسین امیری در ادامه با فرزند مرجع عالیقدر حجت الاسلام والمسلمین سید حسین شیرازی نیز دیدار نمود.
 
صفحه اصلی نسخه مناسب چاپ ارسال به دوستان ذخیره نشانی
فرستنده Email
نظر شما
کد امنیتی
 

نظرات کاربران: (0 نظر)
 
 
به اهتمام مؤسسه فرهنگی رسول اکرم صلی الله علیه و آله
بیت مرجع عالیقدر: قم مقدس، خيابان انقلاب، كوچه 6
Powered by: Parseh ITG